Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Moje miasto, moja przestrzeń. Miejsca, dźwięki, ludzie

Projekt  "Moje miasto, moja przestrzeń" został  zrealizowany z dwoma pierwszymi rocznikami Klasy Aktywności Twórczej powstałej w 2005 jako innowacja pedagogiczna w Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Bytomiu. Podstawą realizacji programu są zajęcia Wychowania do twórczości, w czasie których uczniowie mogą przyswoić sobie umiejętności i wartości sprzyjające postawie twórczej. Zajęcia mają charakter warsztatowy. Podstawą działania są ćwiczenia rozwijające ekspresję i wyobraźnię uczniów w różnych dziedzinach sztuki: teatr, plastyka, muzyka, taniec, myślenie twórcze. 

Już na początku naszej pracy nad istotą innowacji jaką jest Klasa Aktywności Twórczej postanowiłyśmy jako twórcy i realizatorzy tego programu, że naszym głównym zadaniem będzie pielęgnowanie w naszych uczniach umiejętności zdziwienia i dostrzegania„ nowego” w prostocie i pozornie pospolitej codzienności. Na tym, między innymi, polega według nas działanie twórcze.


Projekt "Moje miasto, moja przestrzeń. Miejsca, dźwięki, ludzie" odbywał się w oparciu o następujące cele, a realizujący projekt uzyskali założone efekty.


CELE:

  • kształtowanie postawy refleksyjności wobec otaczającego nas świata,
  • rozwijanie zmysłu obserwacji, uwrażliwienie,
  • rozwijanie chęci odkrywania tego, co już pozornie odkryte,
  • rozwijanie poczucia sprawstwa,
  • kształtowanie otwartości wobec innych,
  • rozwijanie poczucia przynależności do miejsc, ludzi,
  • angażowanie społeczności lokalnej w działanie twórcze wpisane w krajobraz miejski.

 

EFEKTY:

  • uczestnicy projektu odkryli możliwości przekładu intersemiotycznego, czego dowodem były zrealizowane prace,
  • nawiązanie osobistej relacji z miejscem, w którym mieszkali uczestnicy,
  • zaangażowanie społeczności lokalnej w działanie twórcze mające na celu bardziej świadome przeżywanie rzeczywistości,
  • uczestnicy wystawy pozostawili „informacje zwrotne”,
  • poznanie zasady tworzenia wystawy, jako efektu działań twórczych,
  • zwerbalizowanie, w katalogu, doświadczenia napotkanego w czasie procesu twórczego,
  • wzmocnienie relacji w grupie,
  • wykorzystanie potencjału działań twórczych jako aktywności mającej wpływ na postrzeganie rzeczywistości.

 
ZASTOSOWANE METODY I ŚRODKI:

  • metody aktywizujące: burza mózgów, sytuacyjna, tworzenie map skojarzeniowych,
  • metoda projektu,
  • metody oparte na słowie: dyskusja, interpretacja tekstu,
  • warsztat twórczego pisania,
  • interpretacja dzieła plastycznego i muzycznego,
  • warsztaty w Centrum Sztuki Współczesnej Kronika,
  • uczestnictwo w wystawach sztuki współczesnej, fotografii, w koncertach,
  • narzędzia: komputer, aparat fotograficzny.
Źródło: Gimnazium nr 1 w Bytomiu
Moje miasto, moja przestrzeń. Miejsca, dźwięki, ludzie

Moje miasto, moja przestrzeń. Miejsca, dźwięki, ludzie Moje miasto, moja przestrzeń. Miejsca, dźwięki, ludzie Moje miasto, moja przestrzeń. Miejsca, dźwięki, ludzie

Autor wpisu: Aleksandra Drzazga i Katarzyna Michalska

Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Ks. J. Szafranka
41-902 Bytom, ul. Tarnogórska 2
sekretariat@gimnazjum1.bytom.pl
http://www.gimnazjum1.bytom.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=90&Itemid=78
Liczba odsłon: 4046
13.09.2010