Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Wyniki badania: edukacja medialna jako narzędzie a dziecko online

O co chcesz konkretnie – a trudno Ci – zapytać swoje dziecko lub inne na temat tego co robi w Internecie? Takie pytanie zadawaliśmy dorosłym Polakom.  A co odpowiadali przedstawiamy w tym artykule. Może to będzie inspiracje do refleksji o tym, że są tematy, z którymi „chociaż trudno” warto się zmierzać i rozmawiać o nich.

Internet jest i będzie ważny dla młodzieży. Bo wszystko online rozwija się tak dynamicznie, że nie ma ekspertów. Tylko dialog między nami może nam pomagać w zrozumieniu tego nowego świata online – i reagowaniu na to co w im dzieje się. To dlatego edukacja medialna i profilaktyka jest dla nas dialogiem międzypokoleniowym: różne perspektywy łączą się, aby interpretować wiadomości i komunikację online.Ten dialog odbywa się na konkretne tematy i w określonych kontekstach

Te miękki umiejętności potrzebne,  aby uprawiać skutecznie "dialogowanie" na szczęście dają się trenować. Dlatego w naszych szkoleniach (AKADEMII DYNAMICZNA TOŻSAMOŚĆ) te miękkie umiejętności i "dialogowanie" są ciągle trenowane. Według nas to jest najważniejsza, praktyczna podstawa kompetencji cyfrowych. Kompetencji, które pomagają w konstruktywnej konfrontacji z każdym przekazem medialnym ( m.in. treść online) i są impuls do autorefleksji, która podnosi jakość autoprezentacji. A autoprezentacja w dobie Internetu to zarówno ochrona swojej prywatności jaki i budowanie wspólnej narracji.

Cel

W ramach edukacyjnego projektu (E-LAB DYNAMICZNA TOŻSAMOŚĆ/Program MKiDN – edukacja medialna i informacyjna 2014-2016) przeprowadziliśmy badanie online, które miało celu podniesienia jakości dialogu międzypokoleniowego. Jakościowy dialog międzypokoleniowy  skuteczniej wpływa na budowanie więzi, która jest budulcem relacji. A na relacji, gdzie więzi są mocne, można budować obszar do konstruktywnej konfrontacji. Taka konfrontacja w sytuacji trudnej może być skutecznym narzędziem wspierającym i naprawczym. Widzimy dialog jako skuteczne narzędzie dla rodziców i nauczycieli, które stosowane regularnie i z przygotowaniem stwarza obszar bezpieczeństwa dla dorastającego dziecka (ucznia) i daje szansę dorosłemu na czuje współuczestniczenie w tym procesie.

Metody

Przez 6 lat prowadziliśmy projekty, obserwacje i badania w obszarze relacji międzypokoleniowych. Znamy problemy w komunikacji międzypokoleniowej dotyczącej obecności online i Internetu. To był czas, aby dorośli zabierali głos. Poprzez anonimowe ankiety online i w rzeczywistości zgromadzaliśmy w kampanii społecznej odpowiedzi dorosłych na pytanie: O co chcesz konkretnie – a trudno Ci – zapytać swoje dziecko lub inne na temat tego co robi w Internecie? Celem ankiety była inwentaryzacja blokad dorosłych w komunikacji z młodzieżą o ich aktywności online.

Badanie trwało od maja do września 2016. Poniżej podsumowanie wyniki jakościowe naszego badania.

Najczęściej pojawiające się pytanie dotyczą:

  • Wyszukiwanie stron pornograficznych

Średnio często pojawiający się pytanie dotyczą:

  • Korzystanie z gier

Najrzadziej pojawiające się pytanie dotyczą:

  • Cyberprzemoc

Wyniki jakościowe - baza /unikalnych/ pytań stawianych przez dorosłych (do pobrania) znajdują się tu:  http://e-lab.dynamicznatozsamosc.org/2014-2016/wp-content/uploads/2016/11/WYWNIKI-BADANIA-JAKO-UNIKALNE-PYTANIA-E-LAB-DT-2016.pdf. Zebrane pytania (wszystkie unikalne) stworzą bazę tematów, które mogą stać się łącznikiem i budulcem relacji międzypokoleniowych – np. jako tematy do dyskusji w czasie godzin wychowawczych z udziałem rodzica.

Grupa docelowa badania

  • dorośli, wiek: 21-59, kobiety – 90% / mężczyźni – 10 %

Ilość uczestników

N=321

Ilość unikalnych odpowiedzi (powtarzających się tematów)

N=165

Zasięg

  • Internet tematyczny
  • warsztaty stacjonarne

Metoda badania

  • ankieta anonimowa/ online

Kontekst badania

Badanie było częścią kampanii społecznej projektu edukacyjnego

 

Refleksje

Rodzicu akceptuj i szukaj kompromisu a nauczycielu wyciągnij i zwiększ: wzmacniaj potencjały i zasoby dziecka. Skup się na uczeniu kompetencji oraz umiejętności życiowych, które pomogą dziecku radzić sobie w przyszłości w trudnych sytuacjach. Rodzicu i nauczycielu: traktuj dziecko jako podmiot, jako aktywnego uczestnika interakcji z dorosłymi – nie jako obiekt. Bądź autorytetem dla dziecka – dzieci potrzebują mądrych dorosłych. Rodzicu dbaj a nauczycielu buduj: chronione relacje oraz zaufanie. Mówi Radosław Nowak z Gdańskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień.

(…) i praktycznie, drogi rodzicu: jeśli założyć, że czas w ciągu dnia (co któryś dzień) możesz tak zorganizować, aby mieć od 10 do 15 minut na rozmowę z dzieckiem, w czasie której pokażemy 100 procent zainteresowania i nie będziemy rozpraszać się innymi zajęciami. Zadbamy, aby rozmowa odbywała się w miłej atmosferze – miejscu, to jest szansa, że nasz kontakt – relacje, a potem więzi z dzieckiem będą wzmacniać się. A nasza wiedza na temat przemyśleń dziecka będzie się uzupełniać. To daję szansę dorosłemu, aby w roli „mądrego dorosłego”,  który kocha (okazuje to), ustala ramy (wyciąga konsekwencji i nagradza adekwatnie do sytuacji, wie więcej ( z szacunkiem dyskutuje – doradza) i chroni (słucha, tłumaczy, reaguje). (...) i Twoja rola, drogi nauczycielu: może godzina wychowawcza to czas, aby uruchomić autorefleksję uczniów na tematy, które interesują rodziców – które reprezentują ich troskę? A może warto integrować uczniów- rodzica i nauczycieli? Małymi krokami szukać czasu, w którym mogą odbywać się rozmowy: Dodają edukatorzy z (adT) Beata Staszyńska - Hansen i Onno Hansen - Staszyński

 

Informacje dodatkowe

Więcej o tym narzędziu w naszym podręczniku dostępnym online: str. 129 – 130 http://e-lab.dynamicznatozsamosc.org/2014-2016/wp-content/uploads/2015/12/E_LAB_DYNAMICZNA_TOZSAMOSC_2015_PDF.pdf

Zwiastun wideo kampanii https://youtu.be/NlNCOJfJCNY

O naszym projekcie edukacyjnym „E-LAB DYNAMICZNA TOŻSAMOŚĆ. Warsztatowa metoda konstruktywna konfrontacja z mediami a autorefleksja offline i online.” https://www.facebook.com/ELABDT.org

O działaniach warsztatowych i sieciowych: KLASA POD PATRONATEM (E.K.LAB dt) https://www.facebook.com/ELABDT.klasa (adT) akademia dynamiczna TOŻSAMOŚĆ: https://www.facebook.com/ELABDT.akademia

 

Partnerzy

 

Finansowanie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
 
Źródło: foundationcitizenproject.eu

Autor wpisu: Beata Staszyńska – Hansen

Fundacja Citizen Project
Gdańsk, ul. Szopy 3 lokal 42
staszynska.beata@gmail.com, 502 589 842
www.foundationcitizenproject.eu
Beata Staszyńska-Hansen i Onno Hansen-Staszyński
2016
Liczba odsłon: 529
19.12.2016

Zobacz także:

Metoda warsztatowa E- LAB DT w Gdańskich szkołach podstawowych (adT) - podsumowanie programu szkoleniowego

Program szkoleniowy (adT) „Dialog – jak zaczynać?” to program, który praktycznie przekazuje, tłumaczy i daje narzędzia nauczycielom i rodzicom oprate o wyniki 3-letniego, narodowego projektu E-LAB DYNAMICZNA TOŻSAMOŚĆ. Tematem szkolenia było jak chronić dzieci i młodzież przed manipulacją online i offline razem ze szkołą. 

POKOLENIE (F) FRAGMENTACJI - o co chodzi?

Jeśli nauczyciel - wychowawca będzie wkładać staranie w zrozumienie jak funkcjonuje obecnie młode pokolenie z któym i na rzecz którego pracuje to będzie mu łatwiej stosować skuteczną dydaktykę. Edukacja medialna to obszar poznawczy i praktyczny kanał komunikacji międzypokoleniowej. Jednak, aby zadziałał trzeba "poznać i rozumiemć" każdą ze stron: swoje predyspozycje nauczyciela - wychowawcy" i ucznia "aktywności".

Muzyka jako zjawisko społeczne – orientacje teoretyczne i kierunki badań

Instytut Socjologii UKSW, Sekcja Socjologii Sztuki PTS i Oddział Warszawski PTS zapraszają do udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej "Muzyka jako zjawisko społeczne – orientacje teoretyczne i kierunki badań", która odbędzie się 27 kwietnia w Warszawie.

Na zgłoszenia referatów czekamy do 5 marca.