Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Sztuka nie ocenia - seminarium/wystawa "Działania partycypacyjne w ośrodkach wychowawczych

Zapraszamy na seminarium/wystawę "Działania partycypacyjne w Młodziezowych Ośrodkach Wychowawczych" bedące zwieńczeniem tegorocznego projektu Fundacji „Dom Kultury” - „Sztuka nie ocenia, czyli warsztaty artystyczne w ośrodkach wychowawczych”. Celem działania jest pokazanie uczestnikom - młodzieży w trudnej sytuacji życiowej - innych możliwości funkcjonowania w życiu społecznym, poprzez spotkania z artystami, osobami ciekawymi, niekonwencjonalnymi i zarażającymi swoją pasją.

Dlaczego?

Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jaki los spotyka młodzież ze środowisk defaworyzowanych? Ci szczęśliwcy, którym udało się uniknąć bardzo poważnych błędów zamiast do poprawczaka trafiają do tzw. ośrodków wychowawczych. To niezwykle ważne miejsca, które próbują zagubionych młodych nauczyć funkcjonowania w społeczeństwie. Fundacja „Dom Kultury” w wybranych warszawskich ośrodkach umożliwia młodzieży kontakt ze sztuką.

Z kim i dla kogo?

W wyniku wieloletniej pracy w więzieniach Fundacja „Dom Kultury” nabrała przekonania, że kultura ma ogromną moc resocjalizacyjną, wychowawczą i adaptacyjną. Więźniom sztuka pozwoliła spojrzeć z innej perspektywy na swoje błędy i cierpienie, dała możliwość zabrania głosu (blog: http://ewkratke.blog.pl/), dała poczucie przynależności do społeczeństwa i sposób na przepracowanie trudnych emocji. Niektórzy uczestnicy działań podzielili się nawet refleksją, że być może wcześniejsze doświadczenie kultury uchroniłoby ich przed wejściem na drogę przestępczą ... i tak zrodził się pomysł na projekt „SZTUKA NIE OCENIA”.

Bardzo często nie uświadamiamy sobie, że do nawyku korzystania z kultury zostaliśmy wychowani: starsza siostra, tata, czy ciocia zabrali nas do teatru, pożyczyli płyty z ukochaną muzyką, czy podsunęli ciekawą książkę. W rodzinach, w których jest ogromna bieda czy przemoc, krewnym nie w głowie, aby dzieci korzystały z zasobów kultury. W ten sposób odziera się dzieciństwo nie tylko z fundamentalnych podstaw, ale nie daje klucza do magicznych krain wyobraźni i kreatywności, do sposobów na ciekawe spędzanie wolnego czasu i rozwoju osobowości. Nasze doświadczenie mówi, że uczestnictwo w kulturze pełni ważną funkcję budowania więzi międzyludzkich i pomaga w przepracowaniu trudnych emocji czy zdarzeń. Któż z nas nie doznał ukojenia podczas czytania książki czy oglądania filmu, w którym bohater przeżywał rozterki podobne do naszych?

Metody

W Polsce funkcjonuje 95 ośrodków wychowawczych. Fundacja „Dom Kultury” postanowiła wkroczyć z kulturą do 3 wybranych miejsc w Warszawie. Program realizowany jest w ścisłej współpracy z dyrekcjami i wychowawcami.

Od września do listopada odbyły się warsztaty i spotkania z wybranymi artystami - osobami ciekawymi, niekonwencjonalnymi i zarażającymi swoją pasją. Kobas Laksa przeprowadził warsztaty fotograficzne i wideo z dziewczętami z ośrodka przy ulicy Strażackiej 57. Grupa Reaktor – Laboratorium Rzeźby (Anna Zielińska, Paweł Chmielewski, Przemysław Pietrzak) prowadziła warsztaty rzeźbiarskie z chłopcami z ośrodka przy ul. Patriotów 90. W ośrodku przy ul. Barskiej 4 Michał Slezkin przeprowadził niecodzienne warsztaty malarskie dla przebywających tam chłopców.

Cel

Celem projektu „SZTUKA NIE OCENIA” jest pokazanie uczestnikom, tzw. młodzieży w trudnej sytuacji życiowej, innych możliwości funkcjonowania w życiu społecznym, z nadzieją na zmianę zasad postępowania i wzorców młodej osoby i wstąpienie jej na inną ścieżkę rozwoju. Kolejnym celem jest przyciągnięcie uwagi społeczeństwa do problemu związanego z zaniedbaniem i niedokształceniem młodych ludzi. Jak młodzi odnaleźli się w świecie sztuki, jakie projekty przygotowali, co jest tematem ich realizacji twórczych?

Efekty

Efekty działań młodzieży i artystów będziemy mogli zobaczyć na wystawie/seminarium „Działania partycypacyjne w ośrodkach wychowawczych”, która zostanie urządzona 28 listopada 2016 r w Warszawie, w gmachu Akademii Sztuk Pięknych.

Opiekę artystyczną sprawuje Katya Shadkovska, pomysłodawczyni i kuratorka projektu.

Patronat medialny

Platforma Kultury

Finansowanie

Ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Źródło: fundacjadomkultury.pl
Daty wydarzeń:

21.11.2016 - 28.11.2016

Autor wpisu: Beata Matusiak-Bulak

Fundacja "Dom Kultury"
województwo: mazowieckie
Warszawa, Przyrzecze 1p/7
biuro@domkultury.waw.pl
www.fundacjadomkultury.pl/sztuka-nie-ocenia/

Miejsce wydarzenia
Akademia Sztuk Pięknych
województwo: mazowieckie
Warszawa, Krakowskie Przedmieście 5, sala nr 8

Liczba odsłon: 295
17.11.2016

Zobacz także:

Klasyka wiecznie młoda 2014 - 2016

18 koncertów dla blisko 6 tysięcy osób, kilkaset prac w konkursach na najlepszą recenzję wydarzeń oraz niezwykle pozytywne opinie w ankietach beneficjentów to skrótowe podsumowanie realizowanego w latach 2014 - 2016 projektu "Klasyka wiecznie młoda" mającego na celu wyrównywanie szans rozwojowych , umuzykalnianie i zapoznawanie z dziedzictwem kultury muzycznej mlodzieży z Mielca, miasta o utrudnionym dostępie do kultury "wysokiej" (nie działają instytucje artystyczne), poprzez bezpośredni kontakt z dziełami wybitnych twórców polskiej i światowej muzyki klasycznej, wyposażenie w niezbędną wiedzę o funkcjonowaniu orkiestry symfonicznej oraz podstawowych zasadach zachowania na koncertach filharmonicznych i podobnych wydarzeniach.

POKOLENIE (F) FRAGMENTACJI - o co chodzi?

Jeśli nauczyciel - wychowawca będzie wkładać staranie w zrozumienie jak funkcjonuje obecnie młode pokolenie z któym i na rzecz którego pracuje to będzie mu łatwiej stosować skuteczną dydaktykę. Edukacja medialna to obszar poznawczy i praktyczny kanał komunikacji międzypokoleniowej. Jednak, aby zadziałał trzeba "poznać i rozumiemć" każdą ze stron: swoje predyspozycje nauczyciela - wychowawcy" i ucznia "aktywności".

„Młodzieżowa Akademia Komiksowa”

Interaktywny projekt wykorzystujący różne formy ekspresji artystycznej i sposoby edukacji, oparty na zdobywaniu wiedzy i umiejętności przy równoczesnym pobudzaniu kreatywności w dziedzinie komiksu. Jego celem jest edukacja kulturalna dzieci i młodzieży oraz rozwijanie umiejętności w oparciu o sztukę narracyjną.