Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

7. Pieśń przez pokolenia – warsztaty śpiewu tradycyjnego (Ewa Grochowska, Paweł Grochocki)

Ewa Grochowska - Muzyk, nauczyciel śpiewu tradycyjnego, badacz tradycji muzycznych wsi polskiej i stylów wokalnych w muzyce tradycyjnej Europy Środkowo – Wschodniej. Związana obecnie m.in. z zespołem „Tęgie Chłopy” (muzyka Kielecczyzny), zespołem wokalnym „Warszawa Wschodnia”, zespołem „Z Lasu” (tradycje śpiewacze Polesia ukraińskiego i białoruskiego). Prowadzi także własny Zespół Śpiewaczy, specjalizujący się w śpiewie obrzędowym. Opracowała autorską metodę pracy nad śpiewem tradycyjnym. Umiejętności w tym zakresie doskonali od 1999 r. - rozpoczynała pracę pod kierunkiem wybitnych specjalistów (folklorystów i etnomuzykologów - praktyków) z Polski i Europy Środkowo – Wschodniej. Najcenniejsze jednak są dla niej doświadczenia zdobywane podczas nauki u najlepszych nauczycielek tego stylu, czyli wiejskich śpiewaczek najstarszego pokolenia w Polsce (Mazowsze, Kielecczyzna, Lubelszczyzna) i na Ukrainie (Polesie Równieńskie). W swojej pracy i praktyce wykonawczej poszukuje także odpowiedzi na pytanie, dlaczego śpiewanie jest tak ważnym, intensywnym i głębokim doświadczeniem indywidualnym i wspólnotowym. Jest pomysłodawczynią i realizatorką projektów edukacyjnych i artystycznych poświęconych nauce, rekonstrukcji i wykonawstwu polskiej muzyki tradycyjnej. W latach 2001- 2013 była uczennicą wybitnego skrzypka ludowego Jana Gacy z Przystałowic Małych. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2006 i 2014 r.

 

 

Pieśń przez pokolenia – warsztaty śpiewu tradycyjnego.

Prowadzenie: Ewa Grochowska
Asystent: Paweł Grochocki

 

Warsztaty śpiewu tradycyjnego dedykowane są pracy nad techniką śpiewu tzw. otwartym głosem, charakterystyczną dla kultur tradycyjnych.

Uczestnicy będą pracować nad ekspresją głosowo – muzyczną, koordynacją fizyczno – oddechową, tembralnością i całą grupą zjawisk, związanych z formowaniem i artykulacją dźwięku, intonacją, energetyką i współbrzmieniem w grupie śpiewaczej.

Zajęcia są nie tylko procesem opanowywania konkretnego repertuaru pieśniowego, ale przede wszystkim pracą nad wybranym lokalnym stylem śpiewu (z Lubelszczyzny) oraz poszerzaniem wiedzy o kompetencjach kulturowych, niezbędnych do zrozumienia specyfiki śpiewu wiejskiego, jego funkcjonalności, zawartości symbolicznej, miejsca w kulturze wsi i wspólnocie ludzkiej.

Podczas spotkania szczególną uwagę poświęcimy zjawisku międzypokoleniowego przekazu umiejętności i kompetencji muzycznych. Głównym celem zajęć jest “rozśpiewanie” uczestników, przygotowanie do wejścia w specyfikę pracy (animacyjnej i wokalnej) nad przejmowaniem i przekazywaniem tradycji muzycznych oraz zachęta do poznania i zgłębiania walorów swojego głosu i innych indywidualnych talentów i umiejętności muzycznych.

Warsztaty prowadzone są metodą przekazu bezpośredniego, bez użycia zapisu nutowego melodii. Poznamy także specyfikę uczenia się pieśni z nagrań archiwalnych.

Oczekiwania wobec uczestników: aktywny udział w ćwiczeniach emisyjnych i fizycznych. Mile widziany jest też dobry humor, odrobina dystansu do siebie samego i przyjazne nastawienie wobec innych uczestników zajęć. Nie jest wymagany specjalny strój/obuwie.
Zapraszamy osoby o różnym poziomie zaawansowania w pracy nad głosem, śpiewem i innymi obszarami sztuk performatywnych a także osoby chcące rozpocząć przygodę ze śpiewem, nie mające żadnego przygotowania muzycznego.

Maksymalna ilość uczestników: 20 osób.


 

Źródło: Platforma Kultury
Daty wydarzeń:

13.12.2016 godz. 14:00 - 17:00

Narodowe Centrum Kultury, Instytut Kultury Polskiej UW
Lublin, PLac Teatralny 1
imadej@nck.pl, ezbroja@nck.pl, 22 210 01 64, 22 210 0161
Liczba odsłon: 719
03.10.2016