Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Kryminalne Piątki

"Kryminalne Piątki" to cykl gier muzealnych dla młodzieży i dorosłych. Tematyka gier związana jest z Muzeum Emigracji - wystawą, historią emigracji i samego budynku, ale także z jego portowym otoczeniem i kryminalnymi wątkami w historii Gdyni. Dwa razy w każdym miesiącu, w wybrane piątki, uczestnicy zabawy otrzymują do rozwiązania zagadkę. W odkrywaniu tajemnic pomagają rozsiane po muzeum tropy oraz niespodziewani goście - złodzieje, przemytnicy czy świadkowie, których role odgrywają aktorzy. Kluczową postacią dla każdej gry jest także Detektyw, który prowadzi całe śledztwo, naprowadzając uczestników na poszczególne tropy. Szczegóły każdej gry są zawsze tajne - uczestnicy dowiadują się o fabule dopiero na miejscu, ponieważ zwykle wiąże się ona z "aktualnymi" wydarzeniami - np. z nagłym zamknięciem wystawy w związku z kradzieżą, która właśnie miała miejsce.

 

Z kim i dla kogo?

Projekt skierowany jest do osób dorosłych. Ze względu na tematykę "Kryminalnych Piątków" oraz trudność prezentowanych zagadek zdecydowaliśmy się na dolną granicę wiekową - 16 lat. Okazało się jednak, że projekt ten stał się bardzo popularny wśród rodzin - rodziców wraz z nastolatkami. W grach uczestniczą również często starsi pasjonaci historii oraz miejsca, Dworca Morskiego, który był i jest obecny w życiu wielu Gdynian.


Inspiracje

Projekt odpowiada na potrzebę stworzenia atrakcyjnej oferty edukacyjnej dla tych dorosłych i młodzieży, których trudno przyciągnąć do muzeum historycznego. Projekt początkowo powstał z myślą o studentach i uczniach, którzy chętnie korzystają z escape - room-ów, ale okazał się równie interesujący dla starszych wielbicieli kryminałów. Inspiracją było również portowe otoczenie Muzeum, jak również historie oszustw i zagadek związanych z historią emigracji.


Cele

  • szansa na poznanie wystawy stałej Muzeum Emigracji w Gdyni w niestandardowy, wciągający sposób,
  • integracja uczestników - każda gra kończy wspólną ewaluacją i dyskusją,
  • wymiana umiejętności pomiędzy starszymi, a młodszymi uczestnikami,
  • pokazanie Muzeum Emigracji jako przyjaznego, nowoczesnego miejsca oraz zapoznanie mieszkańców Gdyni z jego działalnością oraz osobami tworzącymi muzeum. W grach bardzo często uczestniczą pracownicy - od ochroniarzy, którzy mają za zadanie np. złapać "złoczyńcę", po dyrektora muzeum, angażującego się w grę.

 

 

Krok po kroku

Podczas konstruowania scenariuszy gier, zawsze stawiamy na wymianę umiejętności. Pracując w dużej grupie młodsi uczestnicy korzystają z wiedzy starszych graczy, m.in  z ich wiedzy związanej z historią, geografią czy pracą na morzu. Młodsi gracze oferują swoje umiejętności dotyczący wykorzystywania nowych technologii, a także specyficznego rodzaju myślenia, które wykształcają, grając w gry komputerowe, popularne planszówki czy uczestnicząc w grach typu "escape - room".

 

Współpraca międzypokoleniowa

Na Kryminalne Piątki bardzo często przychodzą rodziny - nastolatki wraz z rodzicami. Jest to jedna z bardzo niewielu aktywności, zaprojektowanych w sposób, który atrakcyjny jest zarówno dla bardzo wymagającego odbiorcy, jakim jest nastolatek, a także dla ich rodziców. Wspólne uczestnictwo rozwija poczucie więzi, najbliżsi ściśle ze sobą współpracują, dążąc do jednego celu.

 

Metody i narzędzia

Podczas "Kryminalnych Piątków" często wykorzystujemy metodę dramy - pewna teatralność tego wydarzenia (m.in. uczestnictwo aktorów, rekwizytów itp.), wymaga odpowiedniego przygotowania. Na początku każdej gry prowadzący przeprowadza integracje uczestników, proponując im proste ćwiczenia, wykorzystywane często przy działaniach teatralnych. Pracujemy również z nowoczesnymi technologiami, które niezbędne są do rozwiązania poszczególnych zagadek.



Finansowanie

Projekt jest finansowany przez Muzeum Emigracji  w Gdyni, którego organizatorem jest miasto Gdynia.


Trudności

Trudnością realizacyjną jest tworzenie scenariuszy gier oraz zagadek, które byłyby zrozumiałe dla wszystkich uczestników gier - w różnym wieku czy o różnym wykształceniu. Przed każdą grą (tworzony jest jeden scenariusz miesięcznie, który powtarzamy dwa razy w miesiącu) zapraszamy więc wolontariuszy Muzeum Emigracji, którzy rozwiązują zagadki i problemy zawarte w scenariuszach, testują ich "grywalność", a także dodają inne, cenne dla twórców uwagi

 

Co dalej?

Projekt kończy się w grudniu bieżącego roku, jednak każdy scenariusz każdorazowo poddawany jest ewaluacji - zarówno po testach gry, jak i po przeprowadzonej grze, wspólnie z uczestnikami. Projekt jest bardzo dobrze przyjęty przez mieszkańców Gdyni oraz Trójmiasta. Przy kontynuacji moglibyśmy zastanowić się nad wprowadzeniem różnych poziomów trudności gry - dla początkujących oraz dla zaawansowanych.

Planujemy kontynuacje projektu w przyszłym roku.Projekt ten spotkał się jednak z tak dużym zainteresowaniem, że zdecydowaliśmy się na stworzenie wersji dla dzieci i młodszych nastolatków (11 - 15 lat), pt. "Misja Ściśle Fajna". Gry te realizujemy od września br.


Link do filmu
https://www.youtube.com/watch?v=nlhZuYmfDCU

Źródło: polska1.pl
Daty wydarzeń:

26.2.2016 - 9.12.2016

Autor wpisu: Anna Posłuszna

Muzeum Emigracji w Gdyni
województwo: pomorskie
81-339 Gdynia, Polska 1
a.posluszna@muzeumemigracji.pl, 586704150
www.polska1.pl

Miejsce wydarzenia
Gdynia
województwo: pomorskie
81-339 Gdynia, Polska 1

Liczba odsłon: 721
03.11.2016