Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Do usłyszenia! Otwockie audioprzewodniki

Bezpośrednią inspiracją był warszawski projekt "Miejska ścieżka". Nasz pomysł opierał się jednak na partycypacyjnej metodzie tworzenia audioprzewodników. Ze względu na brak atrakcyjnej oferty OCK dla młodzieży i brak działań międzypokoleniowych chcieliśmy projekt skierować głównie do młodzieży i seniorów i podczas warsztatów wykorzystać nowe technologie. Wspólne tworzenie audioprzewodników pozwoliło poznać historię i sytuację własnego miasta. 

Z kim i dla kogo

W pierwotnej wersji projektu wszystkie działania miały być skierowane do młodzieży i seniorów z założeniem, że dominującą grupą uczestników będzie młodzież. Na etapie rekrutacji okazało się, że projekt nie spotkał się z tak dużym zainteresowaniem wśród młodzieży na jaki liczyliśmy, a przedstawiciele innych grup wiekowych bezpośrednio pytali nas o możliwość uczestnictwa. W projekcie wzięli udział gimnazjaliści, osoby dojrzałe (40+) i seniorzy (60+). 


Cele

  • Stworzenie min. 2 autorskich ścieżek audioprzewodników po Otwocku.
  • Zwiększenie wiedzy mieszkańców o historii i sytuacji własnego miasta - zarówno uczestników warsztatów jak i odbiorców wyników projektu (osoby, które wybiorą się na spacer z audioprzewodnikiem). 
  • Stworzenie atrakcyjnej oferty OCK dla pomijanej wcześniej grupy odbiorców - młodzieży
  • Współpraca różnych grup wiekowych przy realizacji projektu, wykorzystanie w pracy warsztatowej nowych technologii i zapoznanie uczestników z ich specyfiką. 



Krok po kroku

Pierwszym etapem projektu były warsztaty w szkołach dla gimnazjalistów i licealistów, a także warsztaty dla UTW i harcerzy Hufca Otwock dotyczące poznawania i antropologii miasta, które były jednocześnie wprowadzeniem, zaproszeniem do projektu ale i warsztatem zachęcającym do penetracji i poznawania historii własnego miasta. 

Drugi etap to przeprowadzenie warsztatów twórczych tłumaczących ideę audioprzewodników, na których uczestnicy poznali specyfikę reportażu radiowego i pracy z dźwiękiem, metody zbierania informacji, sposoby przeprowadzania wywiadów, nagrywania i montowania dźwięków, brali udział w zajęciach z emisji głosu, z tworzenia scenariuszy, poznali podstawy prawa autorskiego i licencji CC. Podczas warsztatów powstały trzy trasy audioprzewodników. Kolejne etapy to postprodukcja oraz wydarzenie dla mieszkańców - wspólne spacery i promocja. 


Współpraca międzypokoleniowa 

Koncepcja zmieniła się na etapie realizacji projektu i w warsztatach twórczych wzięło udział kilka grup wiekowych. Tym samym przedstawiciele wszystkich grup uczestniczyli w warsztatach, następnie zbierali informacje i tworzyli wspólnie trasy. Młodzież pracowała razem ze starszymi względem siebie osobami i dzieliła się wiedzą o wykorzystywaniu nowych technologii. Starsi proponowali inne formy poszukiwania informacji, proponowali lektury. Była też grupa "ekspertów', którzy dzielili się wiedzą o Otwocku. 


Metody i narzędzia

  • warsztaty w szkołach dot. antropologii miasta 
  • warsztaty twórcze 
  • warsztaty badawcze wykorzystujące etnograficzne narzędzia 
  • warsztaty z wykorzystaniem nowych technologii (np. warsztaty z montażu)
  • działanie animacyjne promujące projekt i integrujące społeczność lokalną - 3 spacery ze wspólnym odsłuchaniem audioprzewodników zorganizowane dla mieszkańców 



Finansowanie

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - program edukacja kulturalna i środki własne Otwockiego Centrum Kultury 


Trudności

Największym problemem było pozyskanie pierwotnie założonej grupy docelowej odbiorców projektu, czyli młodzieży. Założyliśmy przeprowadzenie 15 warsztatów w szkołach poświęconych antropologii i poznawaniu miasta, które jednocześnie informowały o projekcie i możliwości uczestnictwa w nim. Nie przyniosły one jednak zakładanych rezultatów i zmuszeni byliśmy do wykorzystania innych form poszukiwania uczestników oraz do otwarcia się na inne grupy odbiorców.

 

Co dalej?

Projekt jest w trakcie ewaluacji, która składa się z kilku etapów i narzędzi:

  • krótka ankieta wypełniona przez uczestników warsztatów w szkołach
  • codzienna ewaluacja podczas warsztatów twórczych - pytanie "z czym kończysz ten dzień"
  • drzewo myśli - działanie animacyjne na zakończenie warsztatów twórczych
  • ankieta dla uczestników warsztatów twórczych
  • wywiad FGI dla koordynatorów i realizatorów projektu dot. współpracy  

 

Źródło: ock.com.pl
Daty wydarzeń:

2.5.2016 - 31.10.2016

Autor wpisu: Paulina Kobza-Prot

Otwockie Centrum Kultury
województwo: mazowieckie
05-400 Otwock, Armii Krajowej 4
paulina.kobza@gmail.com, 605393011
www.ock.com.pl

Miejsce wydarzenia
Otwock
województwo: mazowieckie
05-400 Otwock, Armii Krajowej 4

Liczba odsłon: 602
05.11.2016