Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

AKTYWATOR kultura dla przestrzeni, przestrzeń dla kultury

Projekt „AKTYWATOR kultura dla przestrzeni, przestrzeń dla kultury" to projekt interdyscyplinarny, inkubator kreatywności–miejsce, które animuje życie społecznokulturalne poprzez działania edukacyjne i integrację ponadpokoleniową poza podziałami społecznymi z naciskiem na działania w lokalnej przestrzeni miejskiej. AKTYWATOR to miejsce edukacji kulturalnej składającej się z czterech pracowni, gdzie każdy niezależnie od zainteresowań będzie mógł przyjść i uczestniczyć w warsztatach, spotkaniach, koncertach a przez to wzmacniać swoją świadomość kulturalną, tak ważną dla rozwoju kapitału społecznego. Jest tymczasowym obiektem złożonym z mobilnych pracowni twórczych, w którym odbędzie się ponad 160 wydarzeń kulturalnych. 

Tematem wiodącym projektu jest edukacja w zakresie DZIAŁANIA W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ, edukacja kulturalna dla ogółu społeczeństwa oraz wzmocnienia poczucia lokalności.

Elementami składającymi się na projekt są:

1. OTWARTE PRACOWNIE TWÓRCZE realizujące warsztat edukacyjne i inne aktywności artystyczne

a) Pracownia Graficzna

b) Pracownia Cargo

c) Pracownia Permakultura

d) Pracownia Muzyczna

2. OBIEKT TYMCZASOWY I INFRASTRUKTURA

3. KOMUNIKACJA I PROMOCJA PROJEKTU

PRACOWNIE EDUKACYJNE

PRACOWNIA GRAFICZNA

W Pracowni Graficznej obędą się 2 projekty edukacyjne – warsztaty, poświęcone szeroko rozumianej działalności w przestrzeni miejskiej, współdziałaniu lokalnemu/ sąsiedzkiemu, spojrzeniu na siebie jako na część miasta.

a) Projekt edukacyjny „Mural_Gra”

b) Projekt edukacyjny „Zaprojektuj siebie”

AD a) Projekt edukacyjny ‚Mural_Gra’ w otwartej przestrzeni publicznej – mural wielkoformatowy, akcesoria, artefakty.

Projekt i wykonanie największej gry ‚planszowej’ mural o powierzchni 125 m2, której akcja dzieje się w otwartej przestrzeni publicznej. W grze dominujący będzie wątek edukacji ekologicznej, kulturalnej w przestrzeni miasta, dbania o przestrzeń dla mieszkańców, podnoszenie świadomości i odpowiedzialności społecznej. Gra będzie wspierać kreatywne i logiczne myślenie, podejmowanie decyzji i ich konsekwencje, integrować będzie środowisko lokalne (możliwość wspólnego grania) oraz uczyć projektowego myślenia o mieście.

AD b) Projekt edukacyjny: Zaprojektuj siebie.

W trakcie warsztatów będzie można poznać różne techniki graficzne, zgłębić się w tajniki samodzielnego szycia i barwienia tkanin jak również samodzielnego projektowania grafik i ich wykonywanie np.na koszulkach tshirt. Będzie można również zapoznać się ze sposobami na przeprojektowanie czyli zmienienia swoich ubrań oraz dowiedzieć co z czym i dlaczego może sprawić, że będziemy wyglądać i czuć się lepiej. Celem warsztatów jest zaangażowanie i zaktywizowanie uczestników jak i obserwatorów do kreatywnego ingerowania w swój codzienny strój, oraz w przypadku dzieci zrecyklingowania go do wytworzenia czegoś, lub kogoś innego. Warsztaty poprzez zetknięcie się uczestników z materią jakim jest tkanina, włókno mają również za zadanie pokazać jak wartościowa jest praca designerów, projektantów, artystów i jak istotne jest wspieranie tego typu jednostek oraz inicjatyw. W ramach warsztatów uczestnicy będą pracować na własnych ubraniach, korzystając z pasmanteryjnych dodatków takich jak: zamki, guziki, tasiemki lecz również farb do tkanin i resztek tkanin.

b) PRACOWNIA CARGO

Projekt wystawowo edukacyjny „Cargo”

Przestrzeń wystawiennicza i miejsce spotkań dla artystów oraz gości z różnych kręgów kulturowych. Dyskusje wokół ważnych tematów współczesnego świata, tożsamości kulturowej i narodowej, wokół budowania poczucia odpowiedzialności za siebie i społeczeństwo, wokół problemów najmłodszego pokolenia, szacunku i akceptacji dla innych nacji oraz odmiennych poglądów. Zaproszeni artyści przedstawiać będą swoje fotografie, filmy, rysunki, inne formy artystyczne, które staną są przyczynkiem

c) PRACOWNIA PERMAKULTURA

Założenie społecznego ogrodu wspólnie z mieszkańcami. Cykl wykładów na temat projektowania przestrzeni publicznej tak aby służyła mieszkańcom i dawała im miejsce integracji, poczucia wspólnoty, satysfakcji z kolektywnej pracy twórczej, poznawania się nawzajem, współpracy przy uprawie, pielęgnowaniu, wspólnej konsumpcji, sztuki kulinarnej. Istotą Pracowni nie jest samo założenie ogrodu, ma na celu wartość edukacyjną w kulturze pojmowanej jako kulturę dostępną w przestrzeni miejskiej, którą mieszkańcy mogą samodzielnie tworzyć i formować.

d) PRACOWNIA MUZYCZNA:

1.Laboratorium Pulsu i Rytmu

Celem jest propagowanie nowego myślenia o muzyce i jej nauczaniu, przywróceniu jej integracyjnego charakteru oraz zachęcenia do tworzenia małych społeczności, jakimi są zespoły muzyczne. Drastycznie mała liczba godzin w polskiej szkole poświęconych na naukę gry oraz rodzaj zastosowanych instrumentów, powodują brak zainteresowania dzieci muzyką i jej wykonywaniem. Panuje przeświadczenie, że granie na instrumentach jest trudne, nie daje radości, a aspekt integracyjny jest zupełnie pominięty. Poprzez serię warsztatów zarówno dla dzieci, młodzieży i dorosłych, jak i nauczycieli muzyki, pragniemy udowodnić, że każdy może grać na instrumentach, a tworzenie zespołu daje ogromną satysfakcję i zbliża ludzi. Pokażemy, jak z surowców wtórnych (beczek, puszek, wiader, rur czy banerów ) można zrobić prawdziwe, grające instrumenty, wzorowane na ich oryginalnych odpowiednikach.

W ramach Laboratorium Pulsu i Rytmu odbędą się:

a) spotkania warsztatowe dla animatorów nauczycieli

b) weekendowe warsztaty umuzykalniające

c) Warsztaty dla muzyków amatorów

2. DEMOSTACJA

Ważnym elementem Pracowni Muzycznej jest otwarta scena muzyczna, która daje szansę prezentacji debiutującym zespołom muzycznym. W ramach Pracowni zorganizowany zostanie konkurs DEMOSTACJA, który wyłoni  laureatów, którzy zagrają na scenie Aktywatora. Dodatkowo, zapewniony będzie wsparcie/mentoring dla debiutujących zespołów opieka artystyczną usługi PR, wprowadzenie do środowiska lokalnego.

2. OBIEKT TYMCZASOWY

Ważnym elementem projektu niezbędnym do przeprowadzania działań edukacyjnych jest organizacja przestrzeni, wraz z budową obiektu tymczasowego, przy wykorzystaniu modułów kontenerowych. Oryginalność tego rozwiązania architektonicznego, sprawność montażu i demontażu, oraz elastyczna przestrzeń wnętrza sprawi, że AKTYWATOR będzie awangardą wśród tymczasowych rozwiązań architektonicznych w Polsce.

3. KOMUNIKACJA I PROMOCJA PROJEKTU

Istotnym elementem AKTYWATORA będzie szeroka dokumentacja foto i filmowa działań. Popularyzacja efektów działań Aktywatora odbywać się będzie w formie multimedialnej – na stronach internetowych oraz mediach społecznościowych. 

Daty wydarzeń:

1.3.2016 - 31.10.2017

Autor wpisu: Agnieszka Zdunek

Fundacja Inspirator
województwo: wielkopolskie
61-160 Czapury, Czereśniowa 17/2
501031182
www.inspirator-polska.pl
Liczba odsłon: 785
24.08.2016