Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Ścieżka 9 Pejzaż dźwiękowy – działania słuchowo-edukacyjne

Ścieżka Roberta Losiaka stanowi propozycję aktywnego i świadomego uczestnictwa w środowisku dźwiękowym (audiosferze) poprzez formy ćwiczeń oraz działań terenowych. Przewiduje także krótkie wprowadzające elementy prezentacji/wykładów edukujących w zakresie ekologii dźwiękowej i współczesnych badań nad pejzażem dźwiękowym.  Obszarem pracy będzie miejsce w którym odbywa się NieKongres i Slot Art Festiwal oraz jego okolice. Jako zasadnicze formy działań przewidywane są: warsztaty słuchania, spacery dźwiękowe, tworzenie map dźwiękowych, field recording.

 Warsztaty słuchania inspirowane są ćwiczeniami „czyszczenia uszu” zaproponowanymi przez R. Murraya Schafera – kanadyjskiego kompozytora, twórcy ekologii akustycznej. Służą pogłębianiu i rozszerzaniu wrażliwości słuchowej. Mają charakter częściowo stacjonarny, odbywać się będą w udostępnionym miejscu spotkania. Większość ćwiczeń ma charakter zabaw odbywających się w grupie; niektóre będą proponowane do samodzielnego wykonania. 

Spacery dźwiękowe, wzorowane na koncepcji soundwalkingu Hildegardy Westerkamp, będą podstawową formą pracy; polegają na świadomym uczestnictwie audytywnym w zdarzeniach i miejscach, tworzeniu map dźwiękowych terenu, przygotowywaniu ścieżek (propozycji tras spacerowych) miejsc fonicznie godnych uwagi, opisywaniu i analizowaniu zdarzeń dźwiękowych, rejestracji dźwięków w terenie (field recording).

Wymogi:

Ścieżka nie zakłada żadnych wymogów wstępnych dla uczestników. Przewiduje się maksymalny limit 15-20 osób. Zadeklarowani uczestnicy proszeni są o wcześniejszy kontakt mailowy z prowadzącym i przedstawienie własnych oczekiwań, propozycji  pod kątem ewentualnego wykorzystania warsztatów we własnej praktyce. Drogą mailową zostaną też przekazane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu przed rozpoczęciem warsztatów. Do zajęć konieczne są notatniki, papier czysty formatu A4 (lub większy), kolorowe przybory do pisania [być może zapewnione przez Organizatorów?] Zakłada się możliwość wykorzystania własnych aparatów fotograficznych w procesie dokumentacji terenowej; wskazane byłoby także posiadanie własnych nagrywatorów dźwięku (np. klasy Zoom H4n), ale nie jest to konieczne.


Robert Losiak 
muzykolog, kulturoznawca. Pracownik naukowy Uniwersytetu Wrocławskiego. W 2009 zorganizował i kieruje Pracownią Badań Pejzażu Dźwiękowego przy Instytucie Kulturoznawstwa UWr. Prowadzi zajęcia dydaktyczne z tego zakresu na studiach muzykologicznych i kulturoznawczych. Współredaktor książek: „Audiosfera miasta” (Wrocław, 2012), „Audiosfera Wrocławia” (Wrocław, 2014) oraz redaktor zeszytu monograficznego kwartalnika IS PAN „Muzyka” pt. „Pejzaże dźwiękowe przeszłoĞ ci” (Muzyka R.2014 nr 1); autor artykułów naukowych poĞ więconych problematyce audiosfery.

Źródło: Platforma Kultury
Lubiąż
Liczba odsłon: 873
15.05.2016