Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Z klasą o kulturze. Testowanie granic klasowych w partycypacji kulturalnej i obywatelskiej

Fundacja Pole Dialogu zaprasza do zapoznania się z publikacją "Z klasą o kulturze. Testowanie granic klasowych w partycypacji kulturalnej i  obywatelskiej". Jest ona autorskim zapisem doświadczeń z realizacji projektu pod tym samym tytułem, wraz z pierwszymi, wypływającymi z niego wnioskami.

Przez ostatni rok zespół Fundacji Pole Dialogu oraz Miejski Dom Kultury im. F. Chruściela w Ornecie sprawdzali, jak sprawić, by instytucja kultury mogła zwiększyć udział osób o różnym statusie społeczno-ekonomicznym w życiu obywatelskim i kulturalnym.

Zdaniem autorów publikacji, Katarzyny Murawskiej, Doroty Olko, Przemysława Sadury "Wykluczenie kulturowe może zmniejszać szanse jednostek i ich rodzin również w sferze ekonomicznej. Jednocześnie, [...] wykluczenie społeczno-ekonomiczne przyczynia się do spadku uczestnictwa w kulturze i w efekcie – do wykluczenia także w tej sferze. Inkluzja kulturowa może zatem stać się narzędziem zwiększania integracji społeczności lokalnych oraz inicjowania procesów zmiany społecznej i ekonomicznej. Realizowany przez nas projekt miał za zadanie przetestować w mikroskali eksperymentalną metodę takiej inkluzji. Staraliśmy się przy tym uniknąć kilku – błędnych w naszym przekonaniu – sposobów myślenia o procesach włączania w działania kulturalne."

Publikacja szeroko przedstawia kontekst projektu, podjęte działania, oraz pierwsze, wypływajace z interwencji wnioski. Jej adresatami są osoby z różnych środowisk (urzędy, ngo, instytucje, liderzy), które zajmują kulturą, dialogiem z mieszkańcami i włączaniem ich w procesy decyzyjne.

Suplementem do publikacji są Rekomendacje dla instytucji kultury. Do ich sformułowania wykorzystano wnioski z dwóch dyskusji podsumowujących przebieg projektu, wnioski z ewaluacji oraz reakcje na artykuły i wystąpienia na temat projektu.

Publikacja oraz Rekomendacje są dostępne do pobrania tutaj.

Publikacja ta, tak jak i pozostale wydane przez Fundację Pole Dialogu jest dostępna do pobrania w 3 formatach: pdf, epub i mobi.

Projekt „Z klasą o kulturze. Przekraczanie barier klasowych w partycypacji obywatelskiej” został zrealizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji finansowanego z funduszy EOG.

Autor wpisu: Magdalena Pachel

Katarzyna Murawska, Dorota Olko, Przemysław Sadura
Fundacja Pole Dialogu, 2016
Liczba odsłon: 983
30.04.2016