Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Metody badania i odkrywania miasta oparte na danych

Nowa publikacja Medialab Katowice przedstawia podstawowe zasady realizacji projektów opartych na danych: etapy procesu projektowego, specyfikę pracy w interdyscyplinarnym zespole oraz metody pozyskiwania, przetwarzania i wizualizacji danych.

Książka jest dostępna bezpłatnie w polskiej i angielskiej wersji językowej (Data-Driven Methods for City Research and Exploration) jako publikacja drukowana oraz w plikach pdf, które można pobrać ze strony Medialabu Katowice.

W pierwszym artykule przedstawiono najważniejsze zagadnienia związane z realizacją projektów opartych na danych i opisujemy nasze refleksje towarzyszące wydarzeniom realizowanym przez Medialab Katowice. W większości przypadków są to uniwersalne problemy od lat nurtujące kuratorów i projektantów, trudno jednak usłyszeć o nich na popularnych kursach wizualizacji danych. W kolejnych tekstach omawiane są metody badawcze wykorzystujące analizę dużych zbiorów danych, różne sposoby wykorzystania danych w działaniach związanych z miastem, a także model smart cities i jego społecznościowe alternatywy.

Druga część składa się z artykułów napisanych na potrzeby publikacji, poświęconych kolejno dziennikarstwu danych, spekulacji w projektowaniu miast oraz miejskiej typografii. Choć nie są one pozbawione teoretycznych aspektów pracy z danymi, opierają się w dużym stopniu na doświadczeniach z projektów zrealizowanych w Katowicach. Na pozostałych stronach książki znajduje się dokumentacja wybranych warsztatów i spotkań zespołów zadaniowych Medialabu. Przedstawiono szczegółowo kilkanaście projektów, wzmiankowane są festiwale, konferencje i inne wydarzenia towarzyszące głównym działaniom.

Publikacja nie jest poradnikiem ani materiałem instruktażowym, nie tłumaczy krok po kroku, jak na własną rękę zrealizować konkretny projekt. Autorzy książki próbują jednak odpowiedzieć na kilka praktycznych pytań: przede wszystkim jakie są korzyści tego rodzaju działań oraz jakiego rodzaju trudności i wyzwania czekają na tych, którzy zastosują opisane metody do realizacji własnych przedsięwzięć. Starają się też przedstawić ogólne zasady pracy z danymi oraz pokazujemy, jak wykorzystać dane w interdyscyplinarnych, często eksperymentalnych, przedsięwzięciach wykraczających poza działania specjalistów i sztywne ramy dyscyplin naukowych zajmujących się miastem.

Publikacja dostępna jest na stronie  Medialab Katowice

 

Źródło: Medialab Katowice

Autor wpisu: Szymon Burek

red. Karol Piekarski
Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów , 2015
Liczba odsłon: 852
31.03.2016