Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Poradnik metodyczny. Edukacja kulturowa | Tom 2

Drugi tom „Poradnika metodycznego. Edukacja kulturowa”, podobnie jak tom pierwszy, składa się z dwunastu scenariuszy działań edukacyjnych. Zaproszeni do publikacji – Autorki i Autorzy – przygotowali, w oparciu o własne doświadczenia w realizacji rozmaitych przedsięwzięć kulturalnych, materiały, które, jak mamy nadzieję, Czytelniczki i Czytelnicy Poradnika zechcą wykorzystać we własnych projektach i codziennej pracy edukacyjnej.

W każdym scenariuszu można znaleźć miejsca szczególnie podatne na twórcze przeobrażenia i modyfikacje, ale i inne, stanowiące pewnego rodzaju ostrzeżenia – punkty zapalne, potencjalnie narażone na porażkę bądź kłopotliwe. Autorki i Autorzy publikacji jako doświadczeni edukatorzy wskazują tym samym na złożony i wymagający wielu różnorodnych wysiłków charakter działań edukacyjnych, na trud i pracę, jaką należy wykonać, by zrealizować dane przedsięwzięcie nie tracąc z oczu postawionych sobie celów i wartości. Edukacja kulturowa (nie – kulturalna), którą zespół Centrum Praktyk Edukacyjnych od niemal dwóch lat w ramach swoich działań propaguje, ma bowiem tę właściwość, że przyświeca jej nie tyle zdobywanie określonych umiejętności, co jej celem jest świadome, krytyczne i angażujące dążenie do rozumienia rzeczywistości kulturowej oraz dostarczanie narzędzi do tej rzeczywistości przekształcania. Tak pomyślana edukacja kulturowa zakłada także współpracę różnych podmiotów, reprezentujących odmienne obszary życia społecznego. Scenariusze działań zawarte w drugim tomie Poradnika metodycznego zachęcają do podejmowania takiej współpracy, sugerują, jak można poszukiwać potencjalnych partnerów, jak rozmawiać z przyszłymi odbiorcami, wreszcie – jak wspólnie działać z uwzględnieniem odmiennych wartości, które do każdego przedsięwzięcia wnoszą różne podmioty.

Spis treści:

  • Karolina Sikorska, Wprowadzenie
  • Magdalena Parnasow-Kujawa, Oczywiste w teorii, trudne w praktyce
  • Karol Piekarski, Data-driven investigation (Tworzenie narracji o mieście w oparciu o analizę i wizualizację danych)
  • Agnieszka Sosińska, Dziewczyny mierzą wysoko
  • Barbara Serwatka, Słowo – obraz – muzyka, czyli sztuka muzycznej ekfrazy (wg Jacka Kaczmarskiego)
  • Agnieszka Gola i Natalia Oleszczuk, Architektura w pudełku
  • Joanna Wowrzeczka, Tragedia dóbr wspólnych
  • Anna Danilewicz, Anna Talarczyk, Agnieszka Kajdanowska, Białostoczanie mówią
  • Aleksandra Mrozowska i Aleksandra Tatarczuk, Dobre Miejsce – projekt zagospodarowania przestrzeni publicznej w ogród miejski
  • Marta Madejska, Życie dziełem – topobiografie
  • Marta Kalisz, Tu powstała Polska – przez archeologię poznaję historię swojego regionu
  • Agata Wittchen-Barełkowska, Porozmawiaj o teatrze
  • Dorota Górecka, Jak zachować przeszłość? Projekt digitalizacyjny
  • Wzór formularza scenariusza


© Centrum Praktyk Edukacyjnych, Centrum Kultury Zamek, Poznań 2015

Źródło: Centrum Praktyk Edukacyjnych

Autor wpisu: Karolina Sikorska

red. Karolina Sikorska
Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, 2015
Poradnik metodyczny tom 2
Liczba odsłon: 1455
01.02.2016