Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Selfie z muzeum

Zapraszamy do lektury ekspertyzy na temat mody na autoportrety w  przestrzeniach muzealnych, czyli selfie z dziedzictwem kulturowym. W publikacji przedstwione zostały przejawy tej nowej mody oraz reakcje instytucji muzealnych na to zjawisko. Prezentowane są szanse i zagrożenia płynące z trendu muzealnych selfie.

Selfie, a więc autoportret wykonywany za pomocą smartfona, to zjawisko, które przebojem wdziera się do światowych przestrzeni muzealnych. Młodzi zwiedzający chętnie fotografują się na tle dziedzictwa, by następnie udostępnić swój wizerunek w mediach społecznościowych. Okazuje się, że ta nowa i dynamicznie rozwijająca się moda spolaryzowała środowisko muzealników.
 
O selfie w muzeach pisano już na łamach m.in.: The Guardian, Los Angeles Times, Huffington Post, New Yorker, czy The Telegraph. Dyskusja, która toczy się wokół zjawiska selfie tylko, częściowo dotyczy samych „telefonicznych autoportretów”. Obserwując tę debatę nie sposób oprzeć się wrażeniu, że jest to przede wszystkim dyskusja o tym, czym jest i czym powinno być muzeum w XXI wieku oraz w jaki sposób powinno otwierać się na nowych – szczególnie młodych – odbiorców.
 
Tekst ten służy przywołaniu najważniejszych wątków toczącego się sporu. Zaprezentowano w nim przejawy nowej, fotograficznej mody oraz różne reakcje zarządzających muzeami, podejmowane w odpowiedzi na narastającą siłę opisywanego trendu. Pokazano również szanse i zagrożenia związane z tym zjawiskiem.
 

Ekspertyza jest dostępna online. Zapraszamy do lektury!

Warsztat Innowacji Społecznych tworzą ludzie, którzy są przekonani, że mocne więzi społeczne, oraz innowacyjne wykorzystywanie istniejących zasobów, w oparciu o zasadę otwartości gwarantują skuteczne rozwiązywanie wszelkich problemów, wpływając pozytywnie na jakość życia.
 
Rozwijanie kapitału społecznego i kreatywnego, podnoszenie jakości przedsiębiorczości, a także projektowanie i wdrażanie innowacji, stanowią główny obszar działalności Warsztatu. Cele te realizowane są przez: prowadzenie badań naukowych, wdrażanie i ewaluację projektów mających na celu poprawę jakości życia społecznego, prowadzonych zarówno przez Fundację jak i przez inne podmioty, opracowywanie i prowadzenie programów szkoleniowych, integrowanie różnych środowisk (naukowych, administracji publicznej, biznesu, trzeciego sektora) wokół problematyki innowacji społecznej, promowanie, organizowanie i realizowanie programów dotyczących działań wolontaryjnych.
Źródło: ekultura.org

Autor wpisu: ekultura.org

Liczba odsłon: 1162
12.01.2016