Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Jak się robi etnoperformens?

Miejski Ośrodek Kultury w Dynowie w terminie 02.03.2015-30.09.2015 realizował projekt "Tam, gdzie jeszcze pieją koguty" - etnoperformans weselny. Chcieliśmy zaobserwować, udokumentować, a także przedstawić w formie etnoperformansu (widowiska w plenerze) zmiany jakie zachodziły w obrzędzie weselnym na przestrzeni 100 lat (1915-2015) na terenie krain Pogórza Dynowskiego (województwo podkarpackie). Do tego celu zastosowaliśmy metodę badań określaną jako etnografia performatywna, która ma charakter „aktywizujący”.  

Jednym z efektów naszych działań, które zakończyły się we wrześniu 2015 r. jest katalog "Księga inspiracji" w formie elektronicznej. Staraliśmy się przedstawić etapy tworzenia widowiska teatralnego w oparciu o badania. Liczymy na to, że skorzystają z niego wszyscy Ci, którzy poszukują nowych inspiracji i dróg do działań w swoich społecznościach lokalnych. Zależy nam, aby opowiedzieć o doświadczeniach pracy metodą etnografii performatywnej, o łączeniu badań i teatru. Jednak przede wszystkim przekazać historię o tym jaką ogromną radość sprawia działanie grupowe, którego efektem jest przyjaźń, nowe relacje społeczne oraz wiedza jak być odpowiedzialnym za miejsce, w którym się żyje.

Etnoperformens jest formą komunikowania się werbalnego i niewerbalnego, wzmacniającą wzajemne zaangażowanie aktorów i widzów. Sukces performensu zależy od tego, czy będzie miał on cechy autentyczności, czy uda się stworzyć więź między aktorem a odbiorcą tak, aby widownia była częścią spektaklu, wciągniętą w działanie, z którym się identyfikuje, a granica między tym, co teatralne i tym, co rzeczywiste, ulega zatarciu. Spektakl staje się przeżyciem wpisanym w struktury odczuwania, trwale wbudowanym w biografie ludzi.

Performens ma wiele płaszczyzn. Przebiega pomiędzy tym co indywidualne, a tym co społeczne. Od pierwszego pytania postawionego sobie samemu, poprzez proces odkrywania znaczeń, tworzenia relacji – docieramy do tego, co stanie się „tu i teraz”: widowiska – „teatru żywego”. I wtedy efektem takich działań jest zmiana znaczeń posiadanych. Dlatego przestrzeń staje się kolejnym „aktorem”, z którym prowadzimy dialog. To często trudny partner, o złożonych potrzebach. Nie da się go oszukać, bo prędzej czy później i tak dochodzi do konfrontacji, do rzeczywistego spojrzenia na nas samych.

Wypowiedź jednego z uczestników:

„(…) Spektakl przerósł nasze oczekiwania. Ten naturalny charakter widowiska, czyli to, że rzeczywiście wszyscy się bawili: zarówno ci, którzy byli uczestnikami, a przecież było ich bardzo dużo i ci, którzy byli widzami, a brali tam czynny udział. Powiem wręcz, że już ten folklor i występ kapel ludowych „opatrzył się i osłuchał”, on już nie robi wrażenia. Natomiast tutaj był ten sam element folkloru, ale dany ludziom w innej postaci. Poprzez to co zrobiliśmy, pozwalał, żeby się tym zainteresować, by to polubić. Tradycja stała się bliższa młodzieży. I to na pewno było czyś nowym, młodzież mogła poznać to, czego nie widziała i nie słyszała”.

Kolejnym z efektów naszego działania jest film dokumentalny (link), który został zrealizowany podczas trwania projektu. Pomaga zrozumieć w jakiej kondycji jest dzisiaj kultura ludowa  oraz w jaki sposób można ją „ożywić”, aby stała się atrakcyjną formą zbiorowego przeżywania tradycji. Wraz z katalogiem tworzą jedną całość, która ukazuje cały proces tworzenia etnoperformensu.

Wszystkim tym, którzy zainteresowani są pogłębieniem wiedzy na temat naszych działań polecamy bloga www.wesele.idynow.pl, na którym na bieżąco zamieszczaliśmy informacje o działaniach i badaniach oraz do zapoznania się z fotoreportażem Jakuba Nowotyńskiego.

Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

JAK SIĘ ROBI ENTOPERFORMENS? – DYNOWSKIE DOŚWIADCZENIA Z DZIAŁAŃ METODĄ ETNOGRAFII PERFORMATYWNEJ
Autor zdjęć: Jakub Nowotyński

JAK SIĘ ROBI ENTOPERFORMENS? – DYNOWSKIE DOŚWIADCZENIA Z DZIAŁAŃ METODĄ ETNOGRAFII PERFORMATYWNEJ JAK SIĘ ROBI ENTOPERFORMENS? – DYNOWSKIE DOŚWIADCZENIA Z DZIAŁAŃ METODĄ ETNOGRAFII PERFORMATYWNEJ JAK SIĘ ROBI ENTOPERFORMENS? – DYNOWSKIE DOŚWIADCZENIA Z DZIAŁAŃ METODĄ ETNOGRAFII PERFORMATYWNEJ JAK SIĘ ROBI ENTOPERFORMENS? – DYNOWSKIE DOŚWIADCZENIA Z DZIAŁAŃ METODĄ ETNOGRAFII PERFORMATYWNEJ JAK SIĘ ROBI ENTOPERFORMENS? – DYNOWSKIE DOŚWIADCZENIA Z DZIAŁAŃ METODĄ ETNOGRAFII PERFORMATYWNEJ
TAM GDZIE JESZCZE PIEJĄ KOGUTY - ETNOPERFORMANCE WESELNY
Autor zdjęć: Daniel Gasecki

TAM GDZIE JESZCZE PIEJĄ KOGUTY - ETNOPERFORMANCE WESELNY TAM GDZIE JESZCZE PIEJĄ KOGUTY - ETNOPERFORMANCE WESELNY TAM GDZIE JESZCZE PIEJĄ KOGUTY - ETNOPERFORMANCE WESELNY TAM GDZIE JESZCZE PIEJĄ KOGUTY - ETNOPERFORMANCE WESELNY TAM GDZIE JESZCZE PIEJĄ KOGUTY - ETNOPERFORMANCE WESELNY TAM GDZIE JESZCZE PIEJĄ KOGUTY - ETNOPERFORMANCE WESELNY TAM GDZIE JESZCZE PIEJĄ KOGUTY - ETNOPERFORMANCE WESELNY TAM GDZIE JESZCZE PIEJĄ KOGUTY - ETNOPERFORMANCE WESELNY TAM GDZIE JESZCZE PIEJĄ KOGUTY - ETNOPERFORMANCE WESELNY TAM GDZIE JESZCZE PIEJĄ KOGUTY - ETNOPERFORMANCE WESELNY

Autor wpisu: Aneta Pepaś

województwo: podkarpackie, powiat: rzeszowski
36-065 Dynów, ul. Księdza Ożoga 10
mok@dynow.pl, 724888999, 166521806
www.mok.dynow.pl
Liczba odsłon: 911
18.12.2015