Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Laboratorium marzeń

Można wyszczególnić trzy cele działania: 1. Edukacja teatralna dzieci i młodzieży w okresie letnim poprzez: - warsztaty teatralne, wydarzenia artystyczne, happeningi i spektakle - podniesienie świadomości odbioru sztuki, 2. Rozszerzenie i zintensyfikowanie działalności olsztyneckich grup teatralnych w okresie wakacyjnym. 3. Wzmocnienie pozytywnego obrazu samego siebie i samooceny dzieci i młodzieży ze środowisk defaworyzowanych poprzez: - wspólne działania artystyczne uczestników projektu - umożliwienie dzieciom i młodzieży twórczej wypowiedzi i podjęcia samodzielnych działań. Przede wszystkim celem najważniejszym było przekonanie dzieci i młodzieży, że powinny dążyć do spełniania swoich marzeń!

OPIS PROJEKTU:

W ramach projektu działało sześć grup: 1. grupa teatralno–dziennikarska – polegała a przygotowaniu spotkania z mieszkańcami Olsztynka, którzy opowiadali o swoich marzeniach i zainteresowaniach. Przeprowadzano wywiady, pisano scenariusze teatralne, pracowano nad interpretacją wybranych fragmentów utworów, przygotowano scenariusz happeningu „Pudełka marzeń” oraz występ w spektaklu „W biegu po biegun”. 2. grupa choreograficzna - przygotowanie pantomimy „Bieguny”, praca nad etiudami tanecznymi, opracowanie choreografii spektaklu, przygotowanie choreografii na występ w ramach happeningu. 3. grupa filmowo – promocyjna - udział w warsztatach filmoznawczych, kręcenie filmu z realizacji projektu, przygotowanie wystawy fotoreportaży. 4. grupa scenograficzno – kostiumowa - opracowanie scenografii spektaklu, przygotowanie rekwizytów do happeningu z udziałem „pudełek marzeń”, praca nad kostiumami (spektakl i happeningi), projektowanie własnych pomysłów scenograficznych. 5. grupa muzyczna: perkusja - opracowanie muzyki i efektów dźwiękowych na spektakl, występ podczas happeningu, komponowanie własnej muzyki do tekstów utworów, napisanych na spektakl. 6. grupa muzyczna: wokal - praca nad emisją głosu i dykcją, udział w warsztatach wokalnych, opracowanie własnych utworów na spektakl (teksty, kompozycje, w ścisłej współpracy z grupą perkusyjną. Praca wszystkich grup była prezentowana podczas happeningów i przede wszystkim spektaklu "W biegu po biegun". Wymagało to oczywiście organizacji wielu spotkań, w tym chociażby "nocy w domu kultury". Podobno tego wieczoru mało kto myślał o śnie. Wszyscy chętnie dzielili się swoimi doświadczeniami i zainteresowaniami. Projekt był realizowany w formie warsztatów. Ponadto zorganizowano zajęcia z emisji głosu i rytmiki. Projekt zakładał również udział pedagoga, czyli osoby wspierającej działania poszczególnych instruktorów. Pedagog przeprowadził warsztaty z wyrażania emocji i mówienia.

 

INNOWACYJNOŚĆ:

Stosowanie innowacyjnych metod, tj. dyskusji, debat, wywiadów, gier symulacyjnych, dramy, drzewa decyzyjnego pozwoliło kształtować umiejętności z zakresu przedsiębiorczości oraz kompetencje społeczne i obywatelskie. Ciekawym punktem zajęć było wykorzystywanie reportażu, fotoreportażu i filmu dokumentalnego. Zastosowanie metod takich jak: improwizacje, metamorfozy, gry i zabawy zespołowe, pantomima, rzeźba, odgrywanie ról, ćwiczenia dykcyjne, oddechowe, ruchowe pozwoli na zintegrowanie grupy. Uczestnicy zdobyli praktyczne umiejętności aktorskie, uzyskali możliwość wyrażenia własnych emocji poprzez udział w ćwiczeniach dramaturgicznych, muzycznych, tanecznych/choreograficznych, a w konsekwencji zagranie w spektaklu. Działania w Laboratorium opierały się także na przygotowaniu pudełka własnych marzeń. Ta forma działań stała się nicią łączącą poszczególne grupy projektu. Każdy uczestnik projektu stworzy własne pudełko, a tym samym wziął aktywny udział w happeningu.

 

ZNACZENIE:

Jest nieocenione. Po raz pierwszy dzieci i młodzież, w różnym wieku – od szkoły podstawowej po młodzież akademicką – mogły wymienić się doświadczeniami, umiejętnościami i porozmawiać o swoich zainteresowaniach. Efekty prac mogli poznać także mieszkańcy, którzy mieli możliwość uczestniczenia w happeningach i spektaklach organizowanych w środku tygodnia w centrum Olsztynka. Była to idealna inicjatywa na wakacje, która stworzyła okazję do działania i twórczego myślenia. W mieście można było zobaczyć grupki młodzieży robiące wywiady z mieszkańcami, przedstawicielami lokalnych władz i instytucji. Można było usłyszeć osoby grające na perkusji. Coś niepradopodobnego

 

WPŁYW NA WZROST AKTYWNOŚCI ŚRODOWISKA LOKALNEGO:

Choć projekt się zakończył młodzież w dalszym ciągu działa. Obecnie sporo osób pracuje nad filmami, które zamierzają zgłosić do Młodzieżowego Festiwalu Filmowego w Olsztynku. Powstaje grupa beatbox, która planuje uczyć dzieci tej dyscypliny szczególnie w świetlicach wiejskich. Powstała grupa zainteresowana odmalowaniem jednej z świetlic wiejskich połączonej z zaangażowaniem lokalnej społeczności. W chwili obecnej powstaje również sztuka „Igraszki z diabłem” J. Drda, w której wystąpią m.in. uczestnicy projektu oraz przedstawiciele różnych instytucji, w tym urzędu miasta, rady miejskiej, młodzieżowej rady miejskiej, szkół. W planach jest kontynuowanie działań w projekcie. Interesującym przeżyciem były reakcje rodziców oraz emocje jakie im towarzyszyły, szczególnie pod koniec projektu. To w znacznym stopniu świadczy o wpływie projektu na młodzież.

 

Źródło: Platforma Kultury
Daty wydarzeń:

1.1.2013 - 30.12.2013

Miejski Dom Kultury w Olsztynku
województwo: warmińsko-mazurskie
11-015 Olsztynek, Chopina 29
mgok@olsztynek.com.pl
http://mdkolsztynek.pl/

Miejsce wydarzenia
Gmina Olsztynek



Liczba odsłon: 551
30.10.2015

Zobacz także:

Seminarium dla studentów i wolontariuszy z Polski, Niemiec i Bałkanów Zachodnich

Akademia Europejska Fundacji „Krzyżowa” zaprasza studentów i wolontariuszy zainteresowanych tematami pojednania, polsko-niemieckich relacji i kultury pamięci na seminarium „Pojednanie i pamięć”, współfinansowane przez Ministerstwa Spraw Zagranicznych Polski i Niemiec, które odbędzie się w Krzyżowej i we Wrocławiu w dniach 9-13.10.2017 r.

7 dni warsztatów aktorskich Akademii Sztuki i Kultury!

Akademia Sztuki i Kultury z Warszawy organizuje letnie warsztaty aktorskie w W-arte! Siedem dni intensywnego działania aktorskiego!
Praca nad świadomością ciała - pewnością siebie - otwarciem głosu - elastyczną wyobraźnią. Spotkanie z wyjątkowymi, kreatywnymi ludźmi. Kameralna grupa, indywidualne, wyważone podejście do każdego uczestnika.

Przygoda z teatrem

Projekt „Przygoda z teatrem” zakłada  tworzenie warunków do stymulacji rozwoju kompetencji społecznych przedszkolaków,  organizacji zajęć, które przyczynią się do rozwoju, wzmocnienia umiejętności takich jak: współpraca w zespole, uczenie odpowiedzialności za siebie i innych, systematyczności, tolerancji, otwartości, umiejętności wyrażania własnego zdania.