Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Legalna kultura

Projekt „Legalna kultura” to kampania społeczna, która wiosną 2012 r. zaczęła promować korzystanie z dóbr kultury (filmów, muzyki, książek, zdjęć) z legalnych źródeł w Internecie i poza nim. Kampanię realizuje Fundacja Legalna Kultura. Legalne źródła kultury to wszelkie miejsca, w których w różny sposób, zgodnie z prawem i z poszanowaniem praw twórców, udostępniane są dobra kultury rozumiane jako utwory. Prowadząc szeroką akcję edukacyjną, Legalna Kultura kształtuje poczucie odpowiedzialności za kulturę. Kulturalnie to znaczy też: legalnie.

Zainspirowały nas do działania następujące fakty: użytkownicy sieci nie odróżniają źródeł legalnych od nielegalnego rozpowszechniania; brakuje poczucia odpowiedzialności za kulturę, wspólnotę jej twórcow i odbiorców; obcy jest dobry obyczaj korzystania z legalnych źródeł; legalne źródła kultury są mało dostępne; nie jest popularne korzystanie i udostępnianie utworów na licencji Creative Commons; domena publiczna wymaga stałego rozszerzania; nielegalne korzystanie z dóbr kultury pozbawia twórców należnego im wynagrodzenia za pracę, co może im utrudniać, a nawet uniemożliwiać kontynuację pracy twórczej (a debiutujące talenty – zniechęcać do niej).

 
EDUKACJA MEDIALNA
Edukację medialną w naszych działaniach rozumiemy głównie jako możliwość docierania poprzez media do odbiorców kultury z pozytywnym przesłaniem: istnieje droga legalnego i odpowiedzialnego korzystania z dorobku twórców, ta droga sprzyja kontynuacji pracy przez twórców. Nasza strona www.legalnakultura.pl jest – jako swoiste medium – nośnikiem wiedzy o prawach autorów, różnych problemach w pracy twórczej i o nowych modelach dystrybucji cyfrowej kultury.
 
PROJEKT
Projekt polegał na dotarciu z ideą i przesłaniem kampanii do jej adresatów oraz podjęciu odpowiednich działań w zakresie edukacji i promocji. Legalna Kultura zwraca się w swojej kampanii do wszystkich – także do tych, którzy świadomie korzystają z kultury z legalnych źródeł. Ich głos jest bardzo ważny i powinien zostać usłyszany. Jest to pozytywna kampania, ktora wskazuje drogę legalnego i odpowiedzialnego korzystania z dorobku twórców. W swoich akcjach dziękuje odbiorcom za korzystanie z legalnych źródeł.
 
GRUPY DOCELOWE/METODY/MEDIA
Grupą docelową byli użytkownicy sieci (we wszystkich kategoriach wiekowych), w tym świadomi użytkownicy dóbr kultury z legalnych źródeł, młodzież i nauczyciele w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Stronę
www.legalnakultura.pl odwiedza codziennie ponad 2000 osob. Profil Legalnej Kultury na Facebooku to prawie 6000 aktywnych użytkowników. Metody pracy to m.in.: warsztaty, spotkania z ekspertami i twórcami, strona internetowa, debaty, konkursy. Wykorzystywaliśmy zarówno media tradycyjne (prasę, radio, telewizję), jak i nowe media (portale internetowe, e-wydania czasopism, serwis w sieci, portale społecznościowe). W celu optymalizacji komunikowania przesłania kampanii niezbędne jest uwzględnienie faktu, że zarówno tradycyjne media, jak i nowe media, mają swoich odbiorców.
 
EFEKTY
W efekcie naszych działań na stronie www.legalnakultura.pl (zakładka „Baza legalnych źrodeł”) znalazły się serwisy, dzięki którym legalnie można ściągać lub oglądać filmy, słuchać muzyki, korzystać z audiobooków i e-booków, uzyskać dostęp do artykułów prasowych, wirtualnie zwiedzać muzea i galerie, poznawać zdigitalizowane zasoby archiwalne; w zakładce „Prawo w kulturze” można zapoznać się z aktami prawnymi i zadać pytanie prawnikowi; wzrósł (jak wynika z badań po pierwszym etapie kampanii) odsetek społeczeństwa świadomy problemu legalnego korzystania z dóbr kultury. Nasz projekt głównie ma rozwinąć świadomość tego, że dobra kultury pochodzące z legalnych źródeł mogą być płatne i bezpłatne i że nie każde płatne źródło jest legalne. Ma również uczyć poczucia odpowiedzialności za kulturę – z pozycji użytkownika Internetu.

FINANSOWANIE/PARTNERZY
Projekt był współfinansowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej. Pozostałe środki pochodzą z funduszy Fundacji Legalna Kultura. Partnerzy strategiczni kampanii „Legalna kultura” to Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej. Partnerami medialnymi były zarówno media tradycyjne (krajowe i regionalne), jak i nowe media.
 
WYZWANIA
Trudności, ktore napotkaliśmy, stanowiły dla nas prawdziwe wyzwania, a były to stereotypy, uprzedzenia, negatywny klimat (po ACTA). Poradziliśmy sobie z nimi w ten sposób, że konsekwentnie dążyliśmy do przestrzegania zasady profesjonalnego zarządzania projektem, ze szczególnym uwzględnieniem optymalizacji doboru wspołpracowników.
 
Źródło: Platforma Kultury
Daty wydarzeń:

1.1.2012 - 30.12.2012

Fundacja Legalna Kultura
województwo: mazowieckie
02-609 Warszawa, ul. Szarotki 10/15
lk@legalnakultura.pl
www.legalnakultura.pl

Miejsce wydarzenia
ogólnopolskie



Liczba odsłon: 1072
07.10.2015