Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Sztuki policzalne

Głównym celem projektu było wzmocnienie świadomości jedności nauk humanistycznych i ścisłych poprzez uwypuklenie związków matematyki ze sztukami plastycznymi oraz włączenie młodzieży w aktywne działania twórcze. Projekt skierowany był do uczniów gliwickich szkół gimnazjalnych. Złożyły się na niego: warsztaty twórcze (artystyczno konstruktorskie), produkcja serialu edukacyjnego „3,14” i akcja mierzenia miasta „Miarką go!”. Zorganizowany został przez Dom Aktywnej Młodzieży Filia GCOP oraz Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 3 w Gliwicach.

Inspiracją dla projektu była naturalna potrzeba łączenia dziedzin, która gwarantuje poznanie otaczającej
nas rzeczywistości. Przedsięwzięcie miało być odpowiedzią na niepokojące diagnozy „Raportu o stanie edukacji” (2010), sporządzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych, mówiącego o rutynie i mechanicznym powtarzaniu towarzyszącym nauczaniu matematyki w szkole.

EDUKACJA MEDIALNA
Kompetencje medialne i ich rozwijanie w przedsięwzięciu „Sztuki policzalne” odegrały istotną
rolę w warstwie formalnej projektu. Z jednej strony, warsztaty bazowały na wiedzy uczestników
na temat multimediów i ich wykorzystania, z drugiej zaś – celem podjętych działań było pokazanie
jeszcze szerszego użycia nowych technologii w próbie zrozumienia świata i w nauce.

PROJEKT
Projekt realizowany był w okresie od marca do czerwca 2012 r. Złożyło się na niego: 10 spotkań– warsztatów twórczo-matematycznych o tytułach: „Geogebra”, „Symetria kalejdoskopów”, „Kasyno sztuki”, „Obiekty”, „Dizajn na miarę”; a także 10 spotkań, podczas których został stworzony
serial edukacyjny „3,14”. Młodzież opracowała scenariusze oraz materiał filmowy. Spotkania te
prowadzone były także w sposób warsztatowy. Projekt obejmował ponadto uruchomienie bloga oraz interaktywnej mapy, co powiązane było z akcją „Miarką go!”. Akcja ta trwała w sposob ciągły w przestrzeni wirtualnej– na stronie www.sztukipoliczalne.hekko.pl (na stronę można było wejść także przez blog projektu www.sztukipoliczalne.blog.pl), zaś jej finał odbył się 26 maja w ramach gliwickiej Art Nocy (nocy galerii). Podczas tego finału zwiedzający galerie (ponad 16 miejsc) mogli zmierzyć
odległości między poszczególnymi miejscami i zaznaczyć je na interaktywnej mapie online.

GRUPY DOCELOWE/METODY/MEDIA
Projekt „Sztuki policzalne” przygotowany został dla młodzieży (uczniów gliwickich szkół
gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, łącznie we wszystkich działaniach wzięło udział ok. 160 osob). Działania skupione zostały na rozwoju kreatywności młodych ludzi, w sferze zarówno artystycznej, jak i analitycznej, a także audiowizualnej i technologicznej. Metody i formy pracy zostały oparte na
współczesnych trendach i uwarunkowaniach społecznych, a zatem na stylu życia i zainteresowaniach
młodzieży – uczestników projektu. Film, wirtualna rzeczywistość i aktywne warsztaty twórcze – stanowiły odpowiedź na potrzebyedukacyjne współczesnych uczniów.

EFEKTY
Działania zaproponowane w projekcie „Sztuki policzalne” są alternatywną propozycją spojrzenia
na nauki ścisłe – zwłaszcza matematykę. W projekcie stała się ona dziedziną kulturotwórczą. Poprzez obrazy, instalacje, dizajn, projekt nie tylko ułatwił zrozumienie zasad matematycznych, ale także uzmysłowił ich wszechobecność i istotę. Działania pozwoliły rozbudzić wyobraźnię przestrzenną i twórczą młodzieży, umożliwiły rozwijanie zdolności i ekspresji artystycznej.
Cele projektu wspierają zwiększenie kluczowych kompetencji, do których należą:
myślenie matematyczne i umiejętność rozumowania w kategoriach nauk przyrodniczych (kształtowanie twórczej i krytycznej postawy wobec nauki) oraz umiejętność uczenia się.

FINANSOWANIE
Projekt zrealizowany został ze środków otrzymanych w ramach III edycji programu Akademia Orange Fundacji Orange oraz programu Bank Ambitnej Młodzieży Fundacji Banku Zachodniego WBK, udział w finansowaniu poszczególnych działań mieli także sponsorzy prywatni: Firma CodeConcept z Gliwic oraz gliwicka drukarnia Studio WM.

WYZWANIA
Wyzwaniem było samo zestawienie dziedzin, czyli istota projektu. To, co stanowiło jego sedno i było oczywiste, należało opracować w odpowiedni – ciekawy i przystępny sposób dla odbiorcy, czyli młodzieży gimnazjalnej. Działania projektowe miały na celu połączenie wiedzy, ktorą młodzież już posiada, i odkrycie nowej jakości czy nawet właściwości. Wymagało to zatem sięgnięcia do podstawy programowej przedmiotów ścisłych oraz artystycznych, a przede wszystkim spojrzenia na temat w sposób nieoczywisty.

Źródło: Platforma Kultury
Daty wydarzeń:

1.1.2012 - 30.12.2012

Dom Aktywnej Młodzieży, Filia Gliwickiego Centrum Organizacji Pozarządowych
województwo: śląskie
44-100 Gliwice, ul. Barlickiego 3
dam@gcop.gliwice.pl
www.gcop.gliwice.pl
Liczba odsłon: 1243
07.10.2015