Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

PrzedSzkole Architektury

Projekt PrzedSzkole Architektury wiązał się z rewitalizacją przyszkolnej przestrzeni. Uczestnicząca w nim młodzież, podczas warsztatów poświęconych planowaniu przestrzennemu i architekturze krajobrazu, w miejscu zapomnianego trawnika stworzyła salę lekcyjną, będącą jednocześnie zazielenionym miejscem wypoczynku dostępnym dla lokalnej społeczności. Działania przygotowało Stowarzyszenie „Projekt Zewnętrza” w partnerstwie ze Stowarzyszeniem „Wędrowni Architekci” oraz VII LO w Toruniu.

Przebieg projektu i metody
Działania podzielone zostały na trzy moduły. W pierwszym z nich uczestnicy poznali podstawowe zasady tworzenia przestrzeni miejskiej i zajęli się wypracowaniem koncepcji przemiany przyszkolnego terenu, tak by stał się on miejscem wizualnie atrakcyjnym i użytecznym. Pomysły znalazły się w projekcie urbanistyczno–wykonawczym, przygotowanym przez pracującego z zespołem architekta. Dokument wyznaczył kierunek prac podjętych w drugim module zajęć. Uczniowie skonstruowali wówczas zaproponowane w nim elementy małej architektury: ławki, siedziska, hamaki i kwietniki, obsadzili teren roślinami oraz ozdobili jego podłoże i ścianę przylegającej do niego sali gimnastycznej. W ostatnim module zajęć młodzież samodzielnie pracowała nad stworzeniem we wnętrzu szkoły miejsca służącego integracji.

Wszystkie zajęcia miały charakter warsztatowy, a biorąca w nich udział młodzież pracowała w grupach - realizowała się w działaniu. Stworzyła rysunki, przekroje, szkice koncepcyjne oraz makiety przyszkolnego terenu i jego sąsiedztwa, poznając w ten sposób metody opisywania przestrzeni. Brała też udział w zajęciach plenerowych, służących analizie rewitalizowanego terenu, zbadaniu znajdujących się w nim elementów architektury, obszarów zieleni i ciągów komunikacyjnych oraz określeniu funkcji, jakie mogą pełnić poszczególne jego segmenty. Następnie realizowała wybrane pomysły w terenie, wykonując szereg drobnych prac budowlanych, technicznych i malarskich, działając z materiałami wstępnie przygotowanymi przez dorosłych i pod ich zwiększoną opieką. W końcówce projektu przejęła dowodzenie, by samodzielnie zrealizować zadanie sprawdzające zdobyte wcześniej umiejętności.

Uczestnicy
Uczestnikami projektu byli uczniowie VII LO w Toruniu. Zajęcia warsztatowe przewidziane były dla dwudziestoosobowej grupy, której skład się zmieniał.

Efekty
Przeprowadziliśmy twórcze zajęcia, a dzięki nim z krajobrazu osiedla, na którym usytuowana jest szkoła, zniknęło jedno z „miejsc niczyich” - przyszkolny teren jest otwarty. Dziś każdy może w nim się uczyć i wypoczywać. Młodzież, biorąca udział w warsztatach, rozwinęła wiele umiejętności, zaprzyjaźniła się i polubiła szkołę.

Inspiracje
Projekt zrodził się z pytania, co można zrobić ze szkolną przestrzenią, której brakuje wyrazu, choć powinna wyzwalać pozytywne emocje, sprzyjać nauce oraz pobudzać wyobraźnię i rozwijać kreatywność? Poszukaliśmy odpowiedzi - postanowiliśmy spróbować w twórczy sposób ją zmienić i dać uczniom możliwość aktywnego uczestnictwa w tym procesie. 

Partnerzy
Przy realizacji projektu współpracowaliśmy ze Stowarzyszeniem „Wędrowni Architekci”, grupą osób związanych z kształtowaniem przestrzeni, podejmującą wielowymiarowe działania służące upowszechnianiu wiedzy o lokalnym i regionalnym dziedzictwie kultury. Drugim naszym partnerem było VII LO w Toruniu, szkoła od lat podejmująca działania służące zwiększeniu aktywności młodzieży w sferze kultury. 

Źródło finansowania
Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji finansowanego z Funduszy EOG.

Organizator
Stowarzyszenie „Projekt Zewnętrza” wspiera rozwój aktywności twórczej młodzieży. Działa od 2013 roku przy VII LO w Toruniu. Dotychczas skupiało się na pokazaniu uczniom tej szkoły, jak w twórczy sposób można modyfikować jej przestrzeń - uczestnicy projektów przygotowanych przez  organizację zmienili szkolny magazyn w artystyczną pracownię, zaniedbany trawnik w salę lekcyjną i ogród, na korytarzach urządzili miejsca służące rekreacji, a na ścianach wybranych pomieszczeń wykonali ozdobne murale. 

Kontakt
Stowarzyszenie „Projekt Zewnętrza”
ul. Wilcza 2e
87 – 100 Toruń
tel. 660 610 766
zewnetrza@gmail.com
www.zewnetrza.pl

PrzedSzkole Architektury
Autor zdjęć: Adrianna Szczeblewska, Izabela Kuźma, Małgorzata Replińska

PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury PrzedSzkole Architektury

Autor wpisu: Magda Tyczyńska

Liczba odsłon: 2221
29.09.2015