Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Poznaj program 10. Przeglądu Filmowego Brave Festival

Pustynna trylogia, filmy dokumentalne o griotach, tradycje hakawatich i berlińskie kołysanki. Przegląd Filmowy Brave Festival 2015, który odbędzie się w dniach 11-16 lipca 2015 r. we Wrocławiu, to podróż po różnych tradycjach narracji i zwrot ku uniwersalnej dla człowieka potrzebie opowiadania.   

Przegląd Filmowy odbędzie się w tym roku równolegle z częścią performatywną festiwalu. Zobaczymy 14 filmów, których tematyka koncentruje się na sztuce opowiadania.

Program Przeglądu Filmowego pozwoli na szerokie spojrzenie na świat opowieści i opowiadaczy, często zmarginalizowanych, a nieraz prawie zapomnianych. Zobaczymy trzy fascynujące dokumenty o griotach, których tradycja to motyw przewodni Brave Festival 2015, a także obrazy, których twórcy przybliżają inne tradycje narracji. Pokazują uniwersalne znaczenie opowieści dla człowieka – mówi Sebastian Sroka, kurator Przeglądu Filmowego Brave Festival.

Trylogia pustyni i arabskie opowieści

Bohaterem cyklu retrospektywnego jest w tym roku Nacer Khemir – tunezyjski reżyser, scenarzysta i pisarz. Zobaczymy jego znaną trylogię pustyni: „Wanderers of the Desert”, „The Dove's Lost Necklace” i „Bab'Aziz”.

Każdy film trylogii Nacera Khemira pokazuje świat opowieści i baśni pustyni, m.in. z niezwykle ważnymi w kulturze arabskiej motywami podróży i miłości. Ten reżyser sam jest opowiadaczem, występującym na żywo przed publicznością. W swoich filmach wątki przekazywania historii podejmuje w bardzo twórczy sposób, niespotykany we współczesnym kinie – wyjaśnia Sebastian Sroka.  

Oprócz pustynnej trylogii zobaczymy także dwa najnowsze filmy Nacera Khemira – „Szeherezadę” i „Looking for Muhyiddin”.

Inną tradycję opowieści, również z kultury arabskiej, przybliża film Marcina Sautera „Hakawati”. Pokazuje tradycję mistrzów opowiadania i historii z Bliskiego Wschodu, którzy dawniej uwodzili słuchaczy na placach i w kawiarniach Kairu, Damaszku czy Bejrutu. Reżyser szuka autentycznych hakawati na współczesnym Bliskim Wschodzie. 

Uniwersum opowieści

Obraz tradycji opowiadania w Afryce Zachodniej dopełnią trzy filmy dokumentalne o griotach. Jeden z nich, „Keita! Dziedzictwo griota”, to obraz wyreżyserowany przez Daniego Kouyaté, pochodzącego z klanu griotów, którego historia sięga 700 lat wstecz. Film opowiada o spotkaniu młodego chłopca, Mabo Keity, ze starym griotem, który wyjawia mu historię jego imienia, sięgając do XII-wiecznej epopei o Sundjacie Keicie, legendarnym twórcy imperium Mali. W narracji griota przeszłość nierozerwalnie splata się z teraźniejszością. Ten film przybliża również wyjątkową rolę opowieści w afrykańskiej kulturze, wychowaniu i tożsamości.   

W programie Przeglądu Filmowego Brave Festival znajdziemy także filmy, które koncentrują się na uniwersalnym znaczeniu opowieści. Na przykład „Bardsongs” w reżyserii Sandera Franckena to trzy historie – z Radżastanu, Himalajów i szkoły koranicznej Djenne w Mali. Okazuje się, że niezależnie od kultury w historiach ludzi i w ich opowieściach splatają się te same egzystencjalne pytania.

Jeśli spojrzymy na różne kultury przez pryzmat opowiadanych w nich historii, to zobaczymy uniwersum opowieści o człowieku. Mimo różnych tradycji, sposobów opowiadania i ekspresji odnajdziemy w nich te same wątki – dodaje Sebastian Sroka.

W kolejnym festiwalowym filmie - „Lullaby”, Johann Feindt i Tamara Trampe pokazują, że również we współczesnym świecie jest miejsce na opowieści. To historie ludzkie w scenerii Berlina, opowiedziane w rytmie tytułowych kołysanek.

„Lullaby” pozwala spojrzeć z dystansu na życie w nowoczesnych metropoliach i zobaczyć, że bez opowieści sporo tracimy. Dlaczego są nadal ważne, skoro mamy biblioteki i Internet? A czy jest inna przestrzeń, żeby formułować nasze nadzieje i marzenia? – mówi Sebastian Sroka.

Kobiety i opowieści

 „Dokumentalista”, w reżyserii Ivarsa Zviedrisa i Inese Klava to historia spotkania Inty, samotnej, twardej kobiety zamieszkałej niedaleko Rygi, w trudno dostępnym terenie, z dokumentalistą, który uznaje ją i jej życie za doskonały temat. To oryginalna refleksja o sztuce opowiadania w filmie dokumentalnym.

Kobietę przedstawia również dokument „Historia Gordafarid”. Tradycyjna perska inscenizacja o nazwie naqali, prezentująca historie z najważniejszego dla tej kultury eposu Szahname (Księga królów), od wieków była domeną mężczyzn. Film przedstawia Fatemeh Habibizad – pierwszą kobietę, która łamie ten monopol. Wciela się w rolę legendarnej Gordafarid, która uchroniła Persję przez niszczycielską inwazją.

W ramach Przeglądu Filmowego Brave Festival oprócz projekcji filmów odbędą się także spotkania z reżyserami i znawcami tradycji oraz kultur przedstawianych w poszczególnych filmach.

Wszystkie filmy zostaną pokazane w Dolnośląskim Centrum Filmowym, ul. Piłsudskiego 64a.

Daty wydarzeń:

11.7.2015 - 16.7.2015

Autor wpisu: Brave Festival

Brave Festival/Stowarzyszenie Kultury Teatralnej "Pieśń Kozła"
województwo: dolnośląskie
Wrocław, Purkyniego 1
www.bravefestival.pl

Miejsce wydarzenia
Wrocław
województwo: dolnośląskie


Liczba odsłon: 584
14.05.2015