Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

O nowych mediach i nowej partycypacji - publikacja Instytutu Kultury Cyfrowej

Zapraszamy do lektury publikacji "Nowe media = nowa partycypacja" wydanej przez Fundację "Instytut Kultury Cyfrowej". Książka dostępna jest bezpłatnie w wersji online na stronie w wersji pdf i www. Makietę książki możecie pobrać bezpłatnie i wykorzystać do swoich projektów.

Fundacja Instytut Kultury Cyfrowej właśnie podsumowuje działania w ramach realizowanego w 2014 roku projektu poświęconego aktywizacji działań obywatelskich za pośrednictwem mediów cyfrowych i sieci. Oprócz działań szkoleniowych warsztatowych i edukacyjnych zdecydowaliśmy się także przygotować i opublikować prace zbiorową poświęconą tej tematyce.

Zatytułowaliśmy ją tak, jak zrealizowany projekt - „Nowe media = nowa partycypacja”. Udostępniamy ją za darmo wszystkim zainteresowanym na naszych stronach www.

Do współpracy przy tym zbiorze zaprosiliśmy praktyków, którzy potrafią refleksyjnie opowiadać o tym, co robią oraz teoretyków, którzy praktykują albo gotowe rozwiązania do wdrażania swoich idei albo ich idee w sposób bezpośredni zmieniają praktykę innych. Nasi autorzy to Patrick Lichty, Raúl A. Mora, Howard Rheingold, Magda Małczyńska-Umeda, Jacek Pyżalski, Marcin Skrzypek, Karol Piekarski, Ulises A. Mejias, Marcin Wilkowski. Wstęp napisał i teksty wybrał Piotr Celiński.

Dzięki takiemu doborowi obok siebie zamieszczamy zarówno „przykazania” dotyczące sztuki prowadzenia efektywnych i włączających rozmów w sieci, jak i teksty wskazujące na problemy związane z digitalizacją źródeł historycznych; nasi autorzy opowiadają o filozofii współpracy i jej algorytmach, jak i analizują problemy języka czy problemy związane z wizualizacjami danych cyfrowych.

W zbiorze czytelnicy znajdą teksty, które opisują wybrane spośród już dających się wyodrębnić i nazwać aktywności obywatelskich w cyfrowym świecie, jak i takie, które odnoszą się do praktyk tradycyjnych, które na tym etapie jedynie wspomagane są sieciowo i cyfrowo. Chodzi tu o wskazanie na różne konteksty i uwarunkowania aktywności społecznych, które wpływają na ich elektroniczne oblicza, jak i bardzo praktyczne przewodniki po cyfrowych zakamarkach, które już teraz znajdują się w naszym zasięgu.

Skonstruowaliśmy naszą „książkę” w ten sposób, bo uważamy, że szczególnie w sferze publicznej potrzebne jest nieustannie łączenie namysłu i praktyki działania; poszerzanie perspektywy patrzenia i krytyczne przyglądanie się przeróżnym, często niezwykle kolorowym narzędziom, a nie ślepe ufanie im i fetyszyzowanie. Odnawiana cyfrowo i sieciowo przestrzeń publiczna będzie wszak tylko i wyłącznie taka, jacy będziemy my sami przed ekranami swoich cyfrowych maszyn. Obyśmy potrafili nie tylko się w nie wpatrywać, ale i przy ich pomocy brać świat w swoje ręce i czynić go lepszym.

Publikację zdecydowaliśmy się udostępnić na dwa sposoby. Można ją pobrać w formacie pdf i wydrukować choćby na domowej drukarce. Jednocześnie opracowaliśmy wersję www, która poszerza możliwości tekstu i daje szereg ułatwień podczas lektury na komputerze czy smartfonie. Obie wersje dostępne są bezpłatnie i na podstawie licencji Creative Commons na stronie Fundacji - http://kulturacyfrowa.org/projekty/nowe-media-nowa-partycypacja/publikacja/.

Publikacja powstała w ramach projektu "Nowe media = nowa partycypacja". Projekt jest realizowany przez Fundację "Instytut Kultury Cyfrowej" przy współpracy z Dzielnicowym Domem Kultury "Bronowice" oraz Wyższą Szkołą Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie.

Projekt jest współfinansowany ze środków otrzymanych w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

 

Autor wpisu: Magdalena Kawa

Piotr Celiński
Fundacja Instytut Kultury Cyfrowej , 2014
Liczba odsłon: 984
31.12.2014