Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Głos Senegalu/Muzeum w drodze

Prezentacja metod edukacyjnych Laboratorium Edukacji Twórczej Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie poprzez przeprowadzenie cyklu działań artystyczno-edukacyjnych opartych warsztatach twórczych audio oraz przeprowadzenie ulicznych akcji z cyklu „Muzeum w drodze”
 

Cel wyjazdu: Prezentacja metod edukacyjnych Laboratorium Edukacji Twórczej Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie poprzez przeprowadzenie cyklu działań artystyczno-edukacyjnych opartych na pogłębianiu słuchania otaczających nas dźwięków i wspólnym stworzeniu przez uczniów i Liceum Didier-Marie w Saint-Louis i mnie kompozycji dźwiękowej, przeprowadzenie ulicznych akcji z cyklu „Muzeum w drodze” - akcje zaplanowane zostały dla wszystkich chętnych – zapraszanych na bieżąco przechodniów, nawiązanie kontaktów z senegalskimi artystami i organizacjami poprzedzające przyszły projekt wymiany artystycznej pomiędzy twórcami i publicznością z Senegalu i Polski.

 

Przebieg realizacji projektu, efekty, osiągnięcia, itp.

Po nawiązaniu z pomocą Jarmo Pikkujämsä – jednego z organizatorów Maison Waaw, gdzie mieszkałem, kontaktu z lokalnym liceum (Lycée Didier-Marie) - spotkałem się z nauczycielami muzyki i plastyki (Mbaye Diop) - wspólnie ustaliliśmy, kiedy będę mógł prowadzić zajęcia. Dostosowałem się do możliwości szkoły i planu lekcji młodzieży. Podczas pierwszego spotkania opowiedziałem uczniom na czym będą polegały zajęcia. Chętni zgłosili się i zostali zapisani. Przez trzy kolejne tygodnie w różnych godzinach przychodziłem do szkoły prowadzić zajęcia z grupą młodzieży. Początkowo uczniowie poznawali podstawowe umiejętności skupienia i słuchania dźwięku. Potem nadszedł czas na analizę dźwięków na jakie możemy się natknąć w Saint Louis. Zademonstrowałem uczniom możliwości cyfrowych rejestratorów dźwięku i wspólnie dokonaliśmy kilku nagrań w klasie i na terenie szkoły. Podczas kolejnej sesji opuściliśmy szkolny budynek i wybraliśmy się na spacer w kierunku „wioski rybackiej” Guet N'dar (jedna z dzielnic Saint-Louis). Podczas spaceru nagrywaliśmy różne dźwięki miejskie. Nagrania zostały potem wyedytowane i młodzież mogła zobaczyć oraz samodzielnie pracować z nagranym przez siebie dźwiękiem w programie open-source Audacity. W trakcie mojego pobytu w Saint Louis aktywnie poszukiwałem interesujących dźwięków i tworzyłem kolekcję nagrań, które potem zmiksowałem wspólnie z młodzieżą i nagranymi przez nich dźwiękami tworząc kompozycję audio przedstawiającą akustyczną stronę miasta.

Podczas zajęć uczniowie mieli możliwość prześledzić cały proces powstawania kompozycji audio, wziąć w nim udział. Poszerzyli swoje umiejętności o koncentrację na dźwięku, inne, akustyczne spojrzenie na otaczający świat. Poznali proste elektroniczne urządzenia i nauczyli się z nich korzystać. Wzięli udział w tworzeniu kompozycji dokładając swoje własne nagrania dokonane podczas warsztatów. Działania realizowane były metodami dostosowanymi do możliwości amatorów.

Celem pracy było rozszerzenie wrażliwości na dźwięk, pogłębienie procesu słuchania oraz próba znalezienia tkwiącego w nas różnorodnego potencjału oraz umiejętności współpracy w grupie. Cel został zrealizowany mimo krótkiego czasu.

Drugim działaniem, które wykonałem podczas pobytu w Saint Louis, był szereg ulicznych akcji edukacyjno-artystycznych będących twórczym rozwinięciem projektu „Muzeum w drodze” (Musée sur la route) Janusza Byszewskiego z Laboratorium Edukacji Twórczej CSW Zamek Ujazdowski. Ze względów praktycznych projekt został dostosowany do warunków Senegalskich i zostały wykorzystane senegalskie materiały. Do wykonania akcji zostały także zakupione lokalne przedmioty, które ułatwiły oraz uatrakcyjniły jedną z akcji. Działania były prowadzone na terenie Saint Louis: na ruchliwej ulicy nieopodal Galerie Etiopique oraz w okolicy mostu łączącego wyspę oraz półwysep na którym znajdowała się „wioska rybacka” Guet N'dar. Miejsca te zostały wybrane ze względu na obecność „szlaków”, którymi poruszała się ludność. W ten sposób stosunkowo łatwo było wciągnąć publiczność w działanie, która była także zainteresowana akcją, ponieważ coś się działo, ktoś (biały) coś robił, stanowisko pracy otoczone było przez grupę przechodniów, itp. Oczywiście zapraszani byli też przechodzący ludzie. Akcje polegały na wykonaniu prostego gestu, napisaniu czegoś, wykonaniu działania. Przytaczam cztery instrukcję, które po przetłumaczeniu na język francuski zostały użyte do akcji:

Sytuacja 1:

SŁOWO ZA SŁOWO

Instrukcja:

Pomyśl o jednym dobrym słowie, które niesie pozytywne przesłanie.

Napisz je na kamieniu i umieść w ogrodzie.

Teraz możesz wziąć dobre słowo napisane przez inną osobę.

 

Sytuacja 2

ZAPROJEKTUJ SWOJĄ MANIFESTACJĘ

Instrukcja:

Zrób flagę, transparent, szturmówkę z hasłem, z którym chciałabyś/chciałbyś pójść na manifestację.

Tu jest klej, tu masz patyczki (M: takie jak do szaszłyków), a tu pisaki. Użyj ich do napisania własnego hasła, apotem umieść je w pudełku, w piasku.

 

Sytuacja 5

PYTANIA. SPYTAJ PIASEK.

Instrukcja:

Sformułuj ważne dla Ciebie pytanie i włóż je w piasek. Możesz teraz wylosować i przeczytać pytanie zadane przez inną osobę.

 

Sytuacja 4

PORZĄDEK W SZTUCE – PORZĄDEK W ŻYCIU

Instrukcja:

Uporządkuj zgromadzone w skrzynce przedmioty według własnej reguły. Regułą może być kształt, kolor, wielkość, zastosowanie przedmiotu, nasze skojarzenia lub jakaś inna zasada.

 

Cała akcja była skonstruowana tak, że pozostawiała bardzo dużo wolnej przestrzeni dla działających – mogli oni „odpowiadać” na instrukcje bezpośrednio od siebie, to były ich pytania, ich poglądy, ich ważne słowa.

Podczas działań można było wchodziłem w bezpośredni kontakt z Senegalczykami. W kontakt 1:1. Akcja dawała dużą satysfakcję i pozwalała poznać Senegalczyków. Myślę, że dużo nauczyłem się o nich dzięki tej akcji.

Akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem, zwykle podczas działań stolik, na którym się działa był otoczony przez grupę obserwatorów lub oczekujących na swoją kolej.

Trzecia sprawa, którą zajmowałem się podczas pobytu w Senegalu było poszukiwanie artystów do przyszłej współpracy przy tworzeniu wymiany artystycznej pomiędzy Senegalem a Polską. Miałaby ona polegać na przyjeździe do Polski grupy artystów, którzy pracują zgodnie z zasadami Community Arts czyli wspólnie ze społecznością i wchodząc w bezpośrednie relacje z odbiorcami oraz tworzącymi wspólnie przeprowadzić działania w Centrum Sztuki Współczesnej. Podobnie miałby wyglądać wyjazd grupy artystów do Senegalu: planowana jest „senegalska wersja” projektu Muzeum bez ścian Janusza Byszewskiego, w której polscy artyści współcześni prowadziliby w Senegalu działania twórcze z mieszkańcami Saint Louis.

Udało się wstępnie pozyskać kontakt do kilku artystów, którzy być może wezmą udział lub będą pośredniczyć przy poszukiwaniach odpowiednich osób. Nawiązałem też kontakt z instytucjami artystycznymi, które pomogą w dalszych poszukiwaniach.
 

Źródło: https://glossenegalu.wordpress.com/
Daty wydarzeń:

28.11.2014 - 3.12.2014

Głos Senegalu/Muzeum w drodze

Głos Senegalu/Muzeum w drodze Głos Senegalu/Muzeum w drodze Głos Senegalu/Muzeum w drodze Głos Senegalu/Muzeum w drodze Głos Senegalu/Muzeum w drodze Głos Senegalu/Muzeum w drodze Głos Senegalu/Muzeum w drodze Głos Senegalu/Muzeum w drodze Głos Senegalu/Muzeum w drodze Głos Senegalu/Muzeum w drodze Głos Senegalu/Muzeum w drodze Głos Senegalu/Muzeum w drodze Głos Senegalu/Muzeum w drodze Głos Senegalu/Muzeum w drodze

Autor wpisu: Zbyszek Gozdecki

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
województwo: mazowieckie, powiat: m. st. Warszawa
00-467 Warszawa, Jazdów 2
zbyszek.gozdecki@csw.art.pl
https://glossenegalu.wordpress.com/

Miejsce wydarzenia
Saint Louis Senegal



Liczba odsłon: 872
17.12.2014