Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Grass’owanie

„Grass`owanie” to gra słów odnosząca się do Guntera Grassa i dziecięcego "grasowania" jako formy swobodnego „szwędactwa” i dialektycznego przekształcanie siebie i przestrzeni w oparciu o doświadczenia psychogeografii. Projekt składał się z szeregu spacerów i warsztatów. Przez swoją formułę sprzeciwiał się imperatywowi produktywności oraz zachęcał dzieci i dorosłych do zatrzymania się i spojrzenia na miasto przez pryzmat pamięci. Zmitologizowana przez Grassa przestrzeń Głównego i Starego Miasta wraz z wystawami w Gdańskiej Galerii Miejskiej, stała się alembikiem, czyli naczyniem alchemicznym, w którym nastąpił proces zdobywania wiedzy, nowych umiejętności i doświadczeń. 

Grass’owanie było realizowane w Gdańskiej Galerii Miejskie, od marca do października 2014 roku. Odbywał się w Starym i Głównym Mieście, które nie jest tylko centrum turystycznym i kulturalnym ale także dzielnicą mieszkaniową. Ta problematyczna przestrzeń wymagała animacji i zachęcania mieszkańców do aktywnego w niej uczestnictwa. Grupą docelową byli gdańszczanie: zarówno Ci najmniejsi, jak i dorośli i seniorzy, których chcieliśmy zachęcić do odkrywania miasta i sztuki we własnym zakresie i według swoich zainteresowań oraz upodobań.

Zadanie "Grass`owanie" badało miejsca w Starym i Głównym Mieście w Gdańsku z perspektywy twórczości Grassa, a także ludzkich historii i narracji o tych przestrzeniach. Składa ł się z trzech rodzajów zadań:

I.                    Gdańska Mapa Pamięci

cykl włóczęg gloryfikujących spacer jako formę spędzania czasu wolnego z rodziną, przyjaciółmi, w formule nienarzucającej celowości, a jedynie przyjemność i zdobywanie wiedzy przez empiryzm. Dzięki spacerom stworzyliśmy publikację „Gdańska Mapa Pamięci", która umożliwiła aktywne, indywidualne eksplorowanie miasta z najbliższymi.

II.                  Gdańska mapa umiejętności

Cykl warsztatów dla dzieci, dorosłych i seniorów przybliżających uczestnikom różnorodne formy sztuki współczesnej, dzięki którym odbiorca miał możliwość zapoznania się z ekspozycjami i używanymi na nich mediami "od kuchni". Uczestnicy otrzymali okazję do partycypacji w nietypowych warsztatach, gdzie materią pracy stały się wystawy i miasto same w sobie. Artyści prowadzili warsztaty w różnych mediach jak malarstwo, rzeźba, fotografia, grafika, poezja, dzięki czemu odbiorca miał możliwość kompleksowego poznania wielu mediów artystycznych.

III.                Gdańska Mapa Czynu

W trzecim cyklu skupiliśmy się na budowaniu więzi i poczucia wspólnoty w grupie. Odnosząc się do idei plemienności, po przez formułę happeningu (warsztaty tańca, rzeźby) artysta wraz z uczestnikami realizował wspólne performatywne dzieło sztuki.

Pełny harmonogram projektu:

http://www.ggm.gda.pl/pl,76,111,0,1069,0,grassowanie,0,index.html

Rezultatem było zbadanie przestrzeni Starego i Głównego Miasta w kontekście mitologizacji i jego współczesnych narracji. Psychogeograficzna formuła doprowadziła do stworzenia przewodnika „Gdańska Mapa Pamięci”, służącego rodzinom do samodzielnej eksploracji miasta. Uczestnicy zdobyli nowe umiejętności przekazu artystycznego oraz wiedzę z zakresu sztuki współczesnej. Rozwijali kompetencje manualne w technikach artystycznych jak linoryt, ceramika, grafika. Najważniejsze jednak było zbudowanie świadomości, że miasto pomimo setek publikacji i przewodników wciąż pozostawia miejsce na indywidualne odkrycia i powszednie zachwyty. Projekt uczył odczytywania dziedzictwa nie przez podręczniki, a codzienne chodzenie po ulicach.

Podsumowanie:

Wydaje się, że o historii Gdańska powiedziano już wszystko. Tymczasem nasz projekt wykazał, że miasto jest księgą pełną niespodzianek i nowych narracji. Tak jak młodzi bohaterzy powieści Grassa, uczestnicy projektu odkrywali 1000-letnią historię Gdańska, ale także poznawali ludzkich historii, składające się na miejskie legendy budujące lokalne dziedzictwo kulturowe. Opowiadaliśmy nie tylko o datach, ale przede wszystkim o ludziach: od królowej Marysieńce rodzącej królewicza Aleksandra w Gdańsku, po prezydenta Wałęsę szukającego miejsca na swoje biuro. Sięgaliśmy po sztukę, zabytki i literackie znaczenia, które uwypuklaliśmy podczas spacerów i warsztatów. 

Grass’owanie

Grass’owanie Grass’owanie Grass’owanie Grass’owanie Grass’owanie Grass’owanie Grass’owanie Grass’owanie
Liczba odsłon: 1137
13.11.2014