Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Edukacja ekonomiczna z wykorzystaniem gry symulacyjnej Chłopska Szkoła Biznesu

Projekt „Edukacja ekonomiczna z wykorzystaniem gry symulacyjnej Chłopska Szkoła Biznesu (CSB) został zrealizowany przez Małopolski Instytut Kultury w Krakowie we współpracy z Towarzystwem Miłośników Andrychowa. Celem projektu było kreowanie i promocja nowych standardów i rozwiązań w pobudzaniu działań animacyjnych wiążących edukację o przedsiębiorczości z działaniami przywracającymi pamięć lokalnych historii i tradycji do współczesnego obiegu kultury. Projekt miał cztery grupy odbiorców: nauczyciele szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (udział w szkoleniach), uczniowie szkół (udział w turniejach międzyszkolnych CSB i zajęciach w szkołach z użyciem gry), przedstawiciele różnych instytucji (zrealizowali inicjatywy oddolne) oraz uczestnicy inicjatyw oddolnych.

Cel projektu

Celem projektu było kreowanie i promocja nowych standardów i rozwiązań w pobudzaniu działań animacyjnych wiążących edukację o przedsiębiorczości z działaniami przywracającymi pamięć lokalnych historii i tradycji do współczesnego obiegu kultury.

Problematyka projektu

Do realizacji projektu zmotywował nas brak skutecznych i atrakcyjnych metod edukacyjnych pozwalających wyjaśniać na bazie lokalnej historii zjawiska ekonomiczne i społeczne zachodzące współcześnie. Inspirujące było żywe zaangażowanie wielu lokalnych środowisk, zainteresowanych tworzeniem i animowaniem wydarzeń edukacyjnych lub integracyjnych z wykorzystaniem gry m.in. międzyszkolnych turniejów CSB, poradnictwa zawodowego, lekcji przedsiębiorczości, festynów.
Inspiracją dla projektu była autentyczna historia społeczno-gospodarcza Andrychowa w okresie poprzedzającym rewolucję przemysłową. W XVIII wieku chłopi z ośrodka andrychowskiego osiągnęli sukces handlowy na międzynarodową skalę: wytwarzali lniane płótna, zwane drelichami, które sprzedawali w całej Europie (docierali m.in.: do Barcelony, Amsterdamu i Moskwy). Uczestnicy rozgrywki wcielają się w role przedsiębiorczych mieszkańców Andrychowa: tkaczy, piekarzy i kowali, tworzą spółki handlowe tzw. kolegacje i organizują wyprawy handlowe na historycznej mapie Europy. Gra znalazła wielu użytkowników, którzy stosują do edukacji regionalnej, historycznej, ekonomicznej oraz różnych działań animacyjnych.

Metody

Projekt objął następujące moduły:

  • 3 regionalne turnieje CSB w woj. małopolskim, podkarpackim i świętokrzyskim (łącznie 4720 uczniów),
  • 10 szkoleń z zastosowania gry dla nauczycieli, doradców metodycznych, lokalnych animatorów (łącznie 217 przeszkolonych osób)
  • 85 oddolnych inicjatyw edukacyjnych (łączna liczba uczestników wraz z eliminacjami w szkołach 10 944)

 

Użyte metody:

  • szkolenia w formie warsztatów z rozgrywkami pokazywały uczestnikom różne możliwości wykorzystania gry,
  • turniej jako metoda wprowadzająca element rywalizacji, a jednocześnie będąca okazją do uczenia o zasadach fair play i etyce,
  • inicjatywy oddolne – umożliwienie realizowania własnych pomysłów zainspirowanych historią przedstawioną w grze,
  • tworzenie sieci współpracy i partnerstw- samodzielne wyszukiwanie partnerów przez inicjatywy oddolne skutkowało udziałem ponad 100 dodatkowych podmiotów na poziomie lokalnym
  • ewaluacja- dobrze skonstruowane otwarte pytania pozwoliły uczestnikom na zgłaszanie wszelkich, często wylewnych spostrzeżeń, dzięki czemu mogliśmy nie tylko ocenić realizację projektu, ale zebrać cenne wskazówki na przyszłość

 

Efekty

Wszystkie podmioty biorące udział w projekcie otrzymały grę CSB, dzięki czemu mogą kontynuować działania z jej wykorzystaniem. W grę może grać jednocześnie od 12 do 30 osób. Nasi partnerzy zrealizowali międzyszkolne turnieje CSB w 3 woj., w których brały udział dwuosobowe reprezentacje szkół – zwycięzcy szkolnych eliminacji. Partnerzy pomogli też przeprowadzić rekrutacje na szkolenia, które odbyły się w 7 różnych miejscach.

Efekty projektu:

  • wdrożenie nowatorskiego sposobu uczenia historii i ekonomii
  • wzrost zainteresowania własną lokalną historią wśród uczestników
  • mapa inicjatyw oddolnych na stronie www.csb.mik.krakow.pl służąca jako wyszukiwarka partnerów dla nowych użytkowników gry
  • wzrost kompetencji społecznych i ekonomicznych m.in. negocjacyjnych, komunikacyjnych, planistycznych,
  • promocja postawy przedsiębiorczej,
  • promocja historii Andrychowa w całej Polsce, pokazanie, co można stworzyć na kanwie własnej historii
  • tworzenie sieci współpracy,

 

Organizator

Małopolski Instytut Kultury w Krakowie we współpracy z Towarzystwem Miłośników Andrychowa.
 

Daty wydarzeń:

8.6.2012 - 30.4.2013

Autor wpisu: Anna Sarlej

Małopolski Instytut Kultury
31-131 Kraków, Karmelicka 27
instytut@mik.krakow.pl, 12 422 18 84
www.csb.mik.krakow.pl

Miejsce wydarzenia
Cała Polska



Liczba odsłon: 1593
21.10.2014