Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Kids Design Space - Dzieci projektują przestrzeń

Równo z rozpoczęciem roku szkolnego w CRZ Krzywy Komin we Wrocławiu rusza projekt Kids Design Space - Dzieci projektują przestrzeń, w ramach którego przez trzy miesiące specjaliści z dziedzin projektowania prowadząc wieloaspektowe warsztaty edukacyjne, będą starali się wyczulić najmłodszych na różne sposoby odbierania przestrzeni oraz nauczyć ich odpowiedzialności za jej kształtowanie oraz utrzymanie.

Trzymiesięczny projekt skierowany do dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 16 lat wpisuje się w dyskusję o zasadności wprowadzania już na etapie gimnazjum programu edukacyjnego „Kształtowanie przestrzeni”, który od września ruszy w części polskich szkół. KIDS DESIGN SPACE nie ma jednak uczyć najmłodszych „jedynej właściwej architektury i urbanistyki”, lecz zaprezentować możliwości dobrego wykorzystania przestrzeni i umożliwić kontakt z osobami, które decydują o wyglądzie otoczenia. Trzy cykle warsztatowe – POZNAWANIE, PROJEKTOWANIE I INTERWENIOWANIE  – przypisane kolejno trzem miesiącom działań pozwalać będą młodym na uczestniczenie w szeregu spotkań i warsztatów oscylujących wokół tematyki kształtowania środowiska. Każdy z miesięcy zakłada stopniowe oswajanie dzieci i młodzieży z przestrzenią oraz skłanianie ich do podjęcia samodzielnych działań na rzecz jej poprawy. 

 

Projekt zakończą dwudniowe spotkania młodych z architektami, urbanistami, miejskimi aktywistami, które przybiorą formę otwartej dyskusji i konsultacji nad efektami pracy. Jednak tym razem to specjaliści będą zadawać pytania oraz na wystawie podziwiać dokonania dzieci, a nie odwrotnie. 23 listopada będzie dniem otwartym dziecięcych pracowni warsztatowych, podczas którego najmłodsi członkowie projektu wraz ze swoimi prowadzącymi prezentować będą swoje dokonania. 24 listopada to podsumowanie wszystkich działań, a także panel dyskusyjny z udziałem m. in. Zbigniewa Maćkow, Patrycji Mastej, Beaty Urbanowicz, Mai Brzozowskiej – Brywczyńskiej i Przemysława Filara poświęcony projektom dzieci, ich przemyśleniom, a także koncepcji miasta na rewitalizację Nadodrza.

Celem projektu jest dostarczenie dzieciom i młodzieży narzędzi pozwalających na refleksję nad własnym otoczeniem oraz na aktywne jego modyfikowanie. Ma on także pomóc kształtować młodych otwartych i kreatywnych ludzi, którzy poszerzają swoją kulturową świadomość już od najmłodszych lat oraz zwracają uwagę na estetykę swojego środowiska, dzięki czemu w przyszłości będą mogli stać się krytycznymi autorami oraz odbiorcami otaczającej ich kultury. To także próba stworzenia dla najmłodszych platformy wspólnego kreatywnego działania, co pozwoli im już teraz poczuć się samodzielnymi twórcami. Działania podejmowane przez trzy miesiące przyczynią się do budowania lokalnego kapitału społecznego, co możliwe jest tylko w wypadku wykształcenia u młodych odpowiedzialności za wspólną przestrzeń. Zmiana myślenia w społeczeństwie, w którym liczy się tylko „własne podwórko”, nastąpić może właśnie dzięki włączeniu dzieci i młodzieży w proces tworzenia koncepcji oraz przeobrażania jej w realny projekt. Umożliwi im to poczucie się współodpowiedzialnymi za swoje otoczenie, pokaże możliwości działania, a także pozwoli na odkrycie swoich talentów. Najmłodsi powinni zacząć zadawać sobie pytania, co im przeszkadza w przestrzeni miejskiej i przede wszystkim, dlaczego właśnie to im nie odpowiada. Natomiast rodzice i inni dorośli muszą zacząć sobie uświadamiać, że estetyczna edukacja dzieci procentować będzie w przyszłości życiem w lepszej przestrzeni.

Daty wydarzeń:

1.9.2014 - 1.12.2014

Autor wpisu: Jakub Wrycza

CRZ Krzywy Komin
województwo: dolnośląskie
50-207, Wrocław, Dubois 33-35A
biuro@krzywykomin.pl, 71 733 44 33
http://www.krzywykomin.pl/
Liczba odsłon: 809
08.08.2014

Zobacz także:

Wrocławski Teatr Współczesny: JAK POPRZEZ TEATR POZNAWAĆ ŚWIAT?

Projekt Wrocławskiego teatru Współczesnego, dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, adresowany jest do młodzieży gimnazjalnej. Cykl warsztatów inspirowany jest trzema spektaklami WTW: "Fragment nieistniejącego świata", "Walentina. The Last Human Dog" oraz "Nie trzeba", które wprowadzają młodych ludzi w zagadnienia starości i śmierci, harmonijnego współistnienia człowieka z naturą oraz możliwości poznawczych i kreacyjnych nauki i sztuki. Ten zestaw problemów poddany zostanie analizie oraz zderzony z praktyką, aby zwrócić uwagę uczestników na realne problemy współczesnego świata i wesprzeć ich w kształtowaniu indywidualnego systemu wartości i budowaniu tożsamości.

Szkolenie "Teatr w terapii"- Wrocław 29.09.2016

Celem warsztatów jest przygotowanie instruktorów, terapeutów instytucji pomocy i integracji społecznej do prowadzenia zajęć teatralnych z osobami niepełnosprawnymi, starszymi, wykluczonymi społecznie i zawodowo, nieśmiałymi z problemami w komunikacji interpersonalnej, bez wiary we własne możliwości, a także dziećmi z trudnych rodzin i świetlic socjoterapeutycznych.

Dzieci Jednego Boga

"Dzieci Jednego Boga" to wieloletni projekt na rzecz edukacji międzykulturowej realizowany przez członków czterech wyznań (katolickiego, żydowskiego, protestanckiego i prawosławnego)   współpracujących w unikalnym na skalę europejską miejscu, zwanym wrocławską "Dzielnicą Czterech Wyznań”. Zasięg działań, obejmujący różne grupy wiekowe i wyznaniowe. W tym roku  projekt przewiduje interaktywne warsztaty dla dzieci, młodzieży, studentów i seniorów z duchownymi i członkami czterech wspólnot religijnych. W terminie od 1 kwietnia do 31 grudnia zaplanowaliśmy również spotkania i panele dyskusyjne, oraz Koncert Czterech Wyznań.