Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Baltic Hub – relacja z konferencji

Studia artystyczne wzbogacone o naukę przedsiębiorczości, regionalne centra design czy inicjatywy społeczne wykorzystujące lokalną tradycję to tylko niektóre pomysły wspierania sektora kreatywnego zaprezentowane podczas międzynarodowej konferencji Baltic Hub – Regional Creative Network, która odbyła się w dniach 3-6 kwietnia w Warszawie.

W spotkaniu poświęconym strategiom budowania sieci wsparcia dla przemysłów kreatywnych w basenie Morza Bałtyckiego, obok przedsiębiorców z branży kreatywnej, udział wzięli przedstawiciele władz miasta oraz instytucji kulturalnych i akademickich. Nie zabrakło również gości zagranicznych z Estonii, Finlandii i Łotwy. Celem konferencji była próba odnalezienia wspólnego mianownika dla przemysłów kreatywnych z państw nadbałtyckich oraz opracowanie działań, które pozwolą wspólnie rozwijać innowacyjność regionu.

Konferencję otworzył panel z udziałem reprezentantów instytucji publicznych, którzy przedstawili sytuację polskiego sektora kreatywnego na tle innych gałęzi gospodarki oraz różne działania mające na celu wspieranie i promocję branży. – Warszawa wspiera sektor kreatywny z uwagi na jego rolę, jaką posiada na rynku. 10% przedsiębiorstw funkcjonujących w stolicy to firmy zaliczane do sektora kreatywnego – powiedział Michał Olszewski, Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy. – Naszym flagowym przedsięwzięciem jest projekt centrum kreatywności na ulicy Targowej, który ma stać się centrum aktywności firm sektora kreatywnego w Warszawie.

Sesje tematyczne obfitowały w case studies, podczas których swoją wiedzą i doświadczeniem podzielili się przedsiębiorcy oraz instytucje współpracujące z sektorem kreatywnym. W zakresie designu swoją działalność zaprezentowali m.in.: Zamek Cieszyn, Concordia Design oraz Instytut Adama Mickiewicza. Aktywnością na rzecz wspierania twórców podzielił się Starter Gdańsk, który zasłynął z takich innowacyjnych projektów jak Creazy Room, portal 100 palców czy Creative Mornings. Na temat promocji sztuki nowoczesnej połączonej z aktywizacją osób niepełnosprawnych wypowiadał się Krzysztof Półtorak – kierownik Galerii Apteka Sztuki.

Interaktywną prezentację wygłosiła Zenka Bańkowska z Partnerstwa Creative Poland, która nie tylko przedstawiła działania partnerstwa w zakresie edukacji i networkingu, ale również poparła je „żywymi przykładami” w postaci: Agencji Artystycznej Krab, Officyny Kulturalnej oraz projektanckiego teamu Ursuli Ray i Ani Skuczyńskiej. – Naszym celem jest zbudowanie środowiska ludzi kreatywnych- tłumaczyła Zenka Bańkowska. – Animujemy i prowadzimy projekty takie jak Networkingownia, po to, aby ludzie mieli okazję poznać się i poznać swoje projekty. Tworzymy przestrzeń która inspiruje do nowych działań i pozwala uczyć się współpracy i zaufania do siebie nawzajem. Podczas panelu nie zabrakło istotnej wiedzy na temat legalnych źródeł kultury oraz zagadnień związanych z PR’em oraz marketingiem sztuki.

Konferencję zamknęły prezentacje gości zagranicznych, którzy omówili rodzime strategie wsparcia przemysłów kreatywnych oraz sposoby wykorzystania potencjału ekonomicznego twórców. – Sektor kreatywny dynamicznie się rozwija, ale wciąż pozostaje wiele do zrobienia. Dzięki naszym spotkaniom możemy porównać krajowe uwarunkowania i strategie wsparcia – zauważyła Silja Suntoa z Uniwersytetu Aalto w Finlandii.

Podsumowaniem wydarzenia była prelekcja Zdzisława Sobierajskiego właściciela firmy Sobierajski i Projektanci, który wskazał realne narzędzia umożliwiające budowanie platformy współpracy zarówno na rynku polskim jak i międzynarodowym.

W ramach konferencji miały miejsce liczne wydarzenia towarzyszące, które odbyły się w Galerii Apteka Sztuki. Z dużym entuzjazmem spotkał się warsztat Design Thinking, podczas którego uczestnicy uczyli się metod projektowego myślenia oraz wykonywali praktyczne ćwiczenia na pobudzenie kreatywności. Odbyła się również gra miejska, która miała na celu ożywienie spojrzenia na Warszawę poprzez interakcję i integrację. Całość wydarzenia uwieńczył trwający trzy dni Wielkanocny Kiermasz rękodzieła, małego design, mody i sztuki, podczas którego artyści zrzeszeni w Partnerstwie Creative Poland zaprezentowali efekty swojej twórczości.

Źródło: Partnerstwo Creative Poland
Daty wydarzeń:

3.4.2014 - 6.4.2014

Baltic Hub – relacja z konferencji
Autor zdjęć: Creative Poland

Baltic Hub – relacja z konferencji Baltic Hub – relacja z konferencji Baltic Hub – relacja z konferencji Baltic Hub – relacja z konferencji Baltic Hub – relacja z konferencji Baltic Hub – relacja z konferencji Baltic Hub – relacja z konferencji
Relacja z międzynarodowej konferencji "Baltic Hub - Regional Creative Network", poświęconej budowaniu platformy współpracy w regionie Morza Bałtyckiego, która odbyła się w dniach 3-6 kwietnia 2014 roku w Warszawie.

Autor wpisu: Elżbieta Zitans

Officyna Kulturalna
województwo: mazowieckie
01-425, Warszawa, Obozowa 71/31
ela@officynakulturalna.pl, 501916781
http://www.officynakulturalna.pl

Miejsce wydarzenia
SGH
województwo: mazowieckie
Warszawa, al. Niepodległości 128

Liczba odsłon: 1134
14.05.2014