Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Sztuka po Angielsku™ w Bibliotece

„Sztuka po Angielsku™ w Bibliotece” to cykl warsztatów twórczych przybliżających sylwetki i metody pracy artystów wizualnych opolskim dzieciom, przeprowadzony w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Opolu przez Lucillę Kossowską, reprezentującą Instytut Edukacji przez Sztukę. Warsztaty odbywały się w języku angielskim

Jeszcze 10 lat temu zrealizowanie projektu dla dzieci o sztuce po angielsku byłoby trudne ze względu na brak wystarczających umiejętności komunikacji w języku angielskim. Teraz znajomość języka w tej grupie jest dużo większa. Ciągle istnieje potrzeba działań edukacyjnych przybliżających sylwetki artystów wizualnych. Impulsem do realizacji projektu było entuzjastyczne przyjęcie propozycji warsztatów przez dyrektor biblioteki – Elżbietę Kampę.

Animacja i sztuka
Najskuteczniejszym sposobem przybliżenia sztuki współczesnej jest forma warsztatu, gdzie przekazywanie treści wizualnych i słownych odbywa się w procesie działania i doświadczania, zachodzącym między uczestnikiem i artystą.

Projekt
Projekt „Sztuka po Angielsku™” składał się z 9 warsztatów, które miały na celu przybliżenie sylwetek artystów wizualnych polskich i zagranicznych oraz metod ich pracy opolskim dzieciom odwiedzającym Bibliotekę Publiczną. Warsztaty odbywały się w języku angielskim, w przypadku grup składających się w większości z małych dzieci warsztaty były dwujęzyczne. Przeprowadzono m.in. warsztaty: Plastelinowy Duchamp (instalacja), Malarskie Puzzle Breugela (warsztat malarski), Gwiazdozbiory Jacksona Pollocka (action painting), Swojski Pejzaż Nowosielski (warsztat malarski), Moja Pierwsza Abstrakcja Geometryczna (warsztat rysunkowy). Po każdych warsztatach efekty pracy dzieci były eksponowane w przestrzeniach biblioteki.

Postawiono na metody interaktywne, oparte na TPR (total physical response – pełne zaangażowanie kinestetyczne), pobudzając wizualnie przed pracą twórczą. Ponadto angażowano rodziców młodszych dzieci do pomocy w wykańczaniu prac i w ich montażu.

Grupy docelowe
Grupę docelową stanowiły dzieci w wieku 5–12 lat. W projekcie każdorazowo uczestniczyło 20 dzieci, w sumie wzięło w nim udział 180 uczestników.

Efekty
Zwiększała się stopniowo liczba uczestniczących dzieci, które przed i po warsztatach korzystały z oferty biblioteki dziecięcej. Dzieci poznały twórczość artystów, nauczyły się pracować technikami mistrzów oraz poznały ich specyficzny sposób odbierania i przedstawiania świata. Warsztaty rozwinęły umiejętność komunikacji, zabawa w języku angielskim przybliżyła dzieciom mówiony język angielski i oswoiła je z nim, rozwinęła ich językową intuicję, zachęciła do dalszej nauki języka.

Efektem projektu są również prace uczestników, które zasiliły Pierwszą Industrialną Galerię Dziecięcą w Opolu, mieszczącą się w siedzibie Instytutu Edukacji przez Sztukę.

Finansowanie i partnerzy
Miejska Biblioteka Publiczna w Opolu finansowała koszt 8 warsztatów, materiały plastyczne, użyczała pomieszczenia podczas realizacji projektu oraz organizowała wolontariuszy do pomocy. IEPS finansował pierwszy warsztat.


Wyzwania
Projekt przebiegał bez problemów, jedyne skargi zgłaszał personel sprzątający – stąd wniosek na przyszłość, by zaplanować wystarczającą ilość czasu na porządkowanie przestrzeni po warsztatach, które zazwyczaj są żywiołowe i spontaniczne. Należy również wcześniej poinformować personel, że prace powarsztatowe będą eksponowane, aby nie zostały sprzątnięte jako śmieci.


Zdanie do czytelnika
Animacja kulturalna jest narzędziem łączącym sztukę współczesną, jednostkę kultury i odbiorcę.


Krótki opis instytucji / organizacji / o autorach projektu
Instytut Edukacji przez Sztukę
Lucilla Kossowska – malarka, pedagog, anglistka, założycielka Instytutu Edukacji przez Sztukę, wykładowca w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, sekretarz zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Wychowania przez Sztukę. Autorka realizuje program autorski ,,Angielski przez Sztukę™”. Zrealizowała ponad 60 autorskich warsztatów twórczych m.in. dla Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Śląska Opolskiego, Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu. Wyróżniona Nagrodą Prezydenta Miasta Opola w 2008 i stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2010 roku. Mieszka w Suchym Borze.

Instytut Edukacji przez Sztukę
województwo opolskie
ul. Chabrowa 6, 46-053 Suchy Bór,
www.lucillakossowska.art.pl
www.ieps.com.pl

 

Źródło: www.ieps.com.pl
Daty wydarzeń:

15.9.2012 - 11.6.2013 godz. 0:01

Instytut Edukacji przez Sztukę
województwo: opolskie, powiat: opolski, gmina: Chrząstkowice
Suchy Bór, ul. Chabrowa 6
biuro@ieps.com.pl, 507 738 765
www.ieps.com.pl

Miejsce wydarzenia
województwo: opolskie
46-053 Suchy Bór, ul. Chabrowa 6

Liczba odsłon: 1739
13.05.2014