Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

„Biblioteka – lokalne centrum praktycznej wiedzy"

Dzięki współpracy z Fundacją Nowe Media bibliotekarze i czytelnicy odkryją przydatne narzędzia internetowe i zaprzyjaźnią się z nowymi mediami.

Zapraszamy do projektu rozwijającego kompetencje informacyjne multimedialne, a przy tym przyciągającego do Waszych bibliotek nowych ludzi, którzy są aktywni i ciekawi świata. Będziecie wspólnie korzystać z programów graficznych, tworzyć multimedialne gazety internetowe (na platformie Qmam System), prowadzić zdalne spotkania z ekspertami przy użyciu systemu wideokonferencyjnego, korzystać z programów do zarządzania treścią stron internetowych (CMS) i tworzenia prezentacji.

Ty i Twoi czytelnicy zdobędziecie nową wiedzę oraz narzędzia, które pozwolą Wam w pełni korzystać z zasobów Internetu, nowych technologii, mediów społecznościowych. To, co mogło wcześniej budzić rezerwę, stanie się użyteczną codziennością.

Dzięki udziałowi w naszym projekcie biblioteka stanie się dla mieszkańców lokalnym centrum praktycznej wiedzy i przyciągnie nowych użytkowników. Rozwinięcie jednej z podstawowych funkcji biblioteki – dostępu do wiedzy i informacji – pokaże użytkownikom jak skutecznie wykorzystywać nowe technologie do rozwoju osobistego i zawodowego.

Na zakończenie projektu zrealizujecie wspólnie z mieszkańcami dostępne dla wszystkich i dobrze widoczne wydarzenie publiczne: plenerowy festyn będący okazją do dobrej zabawy i niosący odpowiedzi na wiele praktycznych pytań i problemów. W udzielaniu odpowiedzi pomogą Wam eksperci. Spotkania z nimi będą się odbywały przy pomocy technologii wideokonferencyjnej, a przekazywana przez nich wiedza znajdzie się na internetowej platformie służącej za repozytorium wiedzy.

Fundacja Nowe Media zrealizowała do tej pory wiele przedsięwzięć z wykorzystaniem nowych technologii, nowych mediów i mediów społecznościowych. Jednym z nich, największym w skali, była Młodzieżowa Akcja Multimedialna (www.mam.media.pl), w której wzięło udział ponad 700 szkół. Czas na biblioteki!

Do udziału w projekcie zapraszamy pracowników 40 bibliotek. Szukamy osób lubiących działać w grupie, tworzyć zaangażowane zespoły, szukających sposobów, by do bibliotek przyciągnąć ludzi, którzy nie mają zwyczaju ich odwiedzać.


Projekt polega na...
realizacji pięciu komponentów, które w znacznej części wystąpią równolegle:
1. Szkolenia i warsztaty.
Szkolenie dla bibliotekarzy. Zaprosimy na nie do Warszawy niewielkie, 10-osobowe grupy. Zajęcia potrwają od piątkowego popołudnia do niedzielnego wieczora. To szkolenie rozwinie w Tobie kompetencje animatorsko – liderskie, dzięki niemu poznasz techniki motywowania ludzi i rozwiązywania konfliktów, nauczysz się zasad pracy projektowej z pozycji lidera, jak pracować z grupą, która gromadzi ludzi z różnych pokoleń. Podpowiemy Ci także, jak pozyskać dla projektu lokalne autorytety i stworzyć koalicję wspierającą bibliotekę. Zdobyta wiedza ułatwi Ci rekrutację pozostałej części grupy i sprawną realizację zadań.

Warsztaty i szkolenia dla grup uczestniczących w projekcie. Będą się odbywały u Was, w bibliotece, lub w innym dogodnym lokalu w Waszej miejscowości. Zebrana przez Ciebie grupa współpracowników weźmie udział w czterech spotkaniach warsztatowo-szkoleniowych (3 dwudniowe i jedno jednodniowe, podsumowujące), w czasie których Twoi współpracownicy zostaną wyposażeni w wiedzę na temat:

  • pracy w grupie metodą projektową,
  • organizowania i prowadzenia publicznych wydarzeń związanych z wiedzą,
  • krytycznego odbioru informacji zawartych w sieci,
  • posługiwania się mediami społecznościowymi (m.in. blogi, filmy, galerie zdjęć),
  • budowania skutecznego przekazu za pomocą mediów społecznościowych i tradycyjnych,
  • umiejętności posługiwania się narzędziami z obszaru nowych mediów (np. Qmam system pozwalający tworzyć multimedialne czasopismo, które grupa przygotuje dla mieszkańców).

 

2. Budowa serwisu internetowego łączącego bazę wiedzy praktycznej (nagrania audio i wideo, teksty, prezentacje) z funkcjami społecznościowym. Serwis ten zbudujemy dla Was, przy Waszej pomocy, zbierając od Was informacje o tym, jakie praktyczne problemy interesują mieszkańców Waszych miejscowości. Serwis będzie repozytorium wiedzy eksperckiej i będzie miał dwa zasadnicze cele:

  • dostarczenie aktualnych i rzetelnych informacji dotyczących ważnych problemów praktycznych, np. wybór pracy, praca zagranicą, porównanie kosztów i efektywności różnych systemów ogrzewania, ocieplenia domów itp., gospodarowanie budżetem domowym, sprawy związane ze zdrowiem, pierwszą pomocą, czy właściwym odżywaniem, (pamiętajcie, że to tylko przykłady, a ostateczna lista tematów będzie Waszym dziełem),
  • udostępnianie i komentowanie treści przez mieszkańców, dzięki czemu Ty lepiej poznasz potrzeby odbiorców (jakie treści ich interesują, czego szukają), a Twój zespół będzie mógł wymieniać się doświadczeniem i dobrymi praktykami z uczestnikami projektu z innych miejscowości.

 

3. Tworzenie internetowej publikacji multimedialnej (e-gazety) dla mieszkańców. Zadanie zintegruje zespół wokół realizacji mini-projektu, pozwoli na przećwiczenie zdobytych umiejętności z zakresu konstruowania informacji kierowanych do społeczności lokalnej, krytycznego odbioru informacji zawartych w Sieci, budowania skutecznego przekazu za pomocą mediów, a także reklamowania własnych przedsięwzięć. Mieszkańcy otrzymają dostęp do publikacji przedstawiającej interesujące ich kwestie zgłoszone podczas badania potrzeb.
E-gazeta będzie oparta na platformie Qmam opracowanej przez naszą Fundację. Przykłady e-gazet możesz obejrzeć tu: www.mam.media.pl.

4. Interaktywne spotkania z ekspertami. Odpowiadanie na praktyczne pytania wymaga głębokiej wiedzy. O jej udzielenie poprosimy ekspertów, którzy nie tylko przygotują dla nas literaturę, czy prezentacje, ale także będą dostępni do bezpośrednich spotkań realizowanych w technice wideokonferencyjnej. Kontakt z ekspertem w czasie rzeczywistym umożliwi uczestnikom projektu zadanie pytań, jakie się nasuną w czasie spotkań i uzyskanie fachowej wiedzy, niezależnie od geograficznego dystansu dzielącego obie strony spotkania on-line.

5. Organizacja „Festynu Wiedzy Praktycznej”. Będzie dla zespołu projektowego szansą na praktyczne sprawdzenie swoich umiejętności, a dla mieszkańców okazją do integracji, dobrej zabawy oraz otrzymania w atrakcyjnej formie dostępu do wiedzy na tematy związane z codziennym życiem i rozwojem osobistym. Katalog potrzeb społeczności lokalnej związanych z wiedzą praktyczną zostanie doprecyzowany wcześniej i posłuży Wam do zbudowania scenariusza Festynu.


Harmonogram projektu:
listopad 2012 – 2,5-dniowe szkolenia dla bibliotekarzy w Warszawie.

listopad – połowa grudnia 2012 - (po szkoleniu bibliotekarzy / bibliotekarek) - rekrutacja zespołu współpracowników uczestniczących w projekcie (pracownik biblioteki/współpracownik biblioteki + kilkoro osób) przy wirtualnym wsparciu animatorów Fundacji Nowe Media; pierwszy kontakt animator – bibliotekarz/bibliotekarka

listopad – styczeń 2013 – I. spotkanie szkoleniowo-warsztatowe dla uczestników projektu: integracja grupy, poznanie pierwszych narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych - blogi, obecność w social mediach, prawo autorskie w korzystaniu z TIK, odświeżenie bądź rozpoczęcie budowy lokalnego partnerstwa wokół "Festynu Wiedzy Praktycznej".

połowa lutego – marzec 2013 - II. szkolenie dla uczestników projektu: darmowe programy graficzne i do obróbki zdjęć, platforma Qmam System (powstanie pierwszego numeru e-gazety), planowanie działań związanych z organizacją "Festynu Wiedzy Praktycznej"

marzec – połowa kwietnia 2013 - III. szkolenie dla uczestników projektu: darmowe programy do tworzenia stron internetowych (CMS), dopięcie scenariusza "Festynu" na ostatni guzik

maj - czerwiec 2013 - przeprowadzanie "Festynów Wiedzy Praktycznej"

maj - czerwiec 2013 (po przeprowadzeniu "Festynu") - IV. szkolenie dla uczestników projektu - ewaluacyjne: darmowe programy do prezentacji, ewaluacja i podsumowanie projektu, przygotowanie prezentacji podsumowującej

lipiec – wrzesień 2013 - zebranie dobrych praktyk w projekcie, przygotowanie publikacji

jesień 2013 – prezentacja publikacji i dobrych praktyk w czasie konferencji bibliotekarzy

Źródło: Fundacja Nowe Media
Daty wydarzeń:

29.8.2012

Fundacja Nowe Media
województwo: mazowieckie
Warszawa, ul. Puławska 39/30
kontakt@nowemedia.info
http://fundacjanowemedia.org/en
Liczba odsłon: 1115
29.08.2012