Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Edukacja + animacja

Publikacja „Edukacja + animacja” prezentuje 35 projektów animacyjnych i edukacyjnych z Platformy Kultury oraz realizowanych w ramach Priorytetu II Programu Dom Kultury+. Projekty, przedstawione przez swoich autorów, poprzedzają teksty doświadczonych praktyków kultury. Łącząc teorię z przykładami konkretnych metod i działań w kulturze, przyglądają się relacji animacji kultury i edukacji kulturalnej.

Janusz Byszewski w rozmowie z Agatą Pietrzyk zastanawia się nad usytuowaniem animatora kultury na pograniczu edukacji, działań społecznych, sztuki oraz budowania relacji instytucji z odbiorcą i publicznością. Dowodzi, że przeznaczeniem animatora jest ciągłe przekraczanie granic i budowanie mostów – tworzenie przestrzeni komunikacji.

Agnieszka Matan przygląda się pracy ze społecznościami lokalnymi. Kładzie nacisk na konieczność wcześniejszego rozpoznania jej specyfiki, wejścia w sieć istniejących relacji oraz szerokiego spojrzenia na kulturę.

Agnieszka Pajączkowska omawia pięć modeli działań animacyjnych, które mogą być zastosowane i przemyślane w kontekście własnych projektów.

Marek Sztark opowiada o sile płynącej z budowania partnerstw, które mogą przybrać kształt partnerstw projektowych, strategicznych, międzysektorowych i sieci podmiotów kultury.

Marcela Wasilewska prezentuje szerokie możliwości finansowania projektów kulturalnych – od funduszy lokalnych po fundusze europejskie.

35 projektów animacyjnych i edukacyjnych, wybranych przez zespół opiniujący spośród tych opublikowanych na Platformie Kultury i realizowanych w ramach Priorytetu II Programu Dom Kultury +, zostało zrealizowane przez następujące osoby, organizacje i instytucje – współautorów tej publikacji:

  • Anna Rumińska eMSA Inicjatywa Edukacyjna
  • Centrum Kultury i Inicjatyw Obywatelskich w Podkowie Leśnej
  • Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
  • Fundacja Ari Ari
  • Fundacja Centra (Kolektyw UFA)
  • Magdalena Prosińska i Fundacja Dziedzictwo dla Przyszłości
  • Fundacja Fabryka UTU
  • Fundacja Inicjatyw Społecznych "Się Zrobi!"
  • Fundacja WyspArt i pracownia k.
  • Gminne Centrum Kultury w Żabnie
  • Gminny Ośrodek Kultury w Dywitach
  • Gminny Ośrodek Kultury we Wręczycy Wielkiej
  • Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
  • Iwona Cała
  • Lucilla Kossowska i Instytut Edukacji przez Sztukę
  • Maria Biłas-Najmrodzka
  • Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, Stowarzyszenie "Katedra Kultury" i Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW
  • Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Aktywności Lokalnej w Szklarskiej Porębie
  • Muzeum Narodowe w Warszawie
  • Ośrodek Działań Artystycznych dla Dzieci i Młodzieży "Dorożkarnia"
  • Ośrodek Działań Ekologicznych "Źródła"
  • Ośrodek Działań Kulturowych "Las"
  • Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu
  • Stowarzyszenie "Z Siedzibą w Warszawie"
  • Stowarzyszenie Arteria
  • Stowarzyszenie Historyków Sztuki Oddział Kraków i Studio Projektów Plenerownia
  • Stowarzyszenie Interwencji Prawnej
  • Stowarzyszenie na rzecz Odnowy Wsi "Odnowica"
  • Stowarzyszenie Praktyków Kultury
  • Stowarzyszenie Spółdzielnia Dokumentalna
  • Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę"
  • Dr Zofia Zaorska i Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej Oddział w Lublinie
  • Złocieniecki Ośrodek Kultury
  • Żuławski Ośrodek Kultury w Nowym Dworze Gdańskim

 

W publikacji staramy się zaprezentować projekty w sposób możliwie najpełniejszy, oddając głos samym autorom projektów. Każdy z nich starał się odpowiedzieć na pytania o inspiracje, przebieg, metody, grupy docelowe, finansowanie, partnerstwo oraz wyzwania towarzyszące realizacji projektu.

Mamy nadzieję, że ten przewodnik po świetnych projektach stanie się dla Czytelnika motywacją do podjęcia własnych działań, poszukiwania nowych metod oraz nawiązywania kontaktów z innymi animatorami kultury.

Ze Wstępu

Źródło: Narodowe Centrum Kultury
red. Anna Rogozińska, Aleksandra Stańczuk i Karolina Dziełak
Narodowe Centrum Kultury, 2011
PDF publikacji
Liczba odsłon: 2681
22.08.2012

Zobacz także:

Czuj Pracownia: sztuka zaangażowana w przestrzeni miejskiej

Zapraszamy do zapoznania się z publikacją "Czuj Pracownia: sztuka zaangażowana w przestrzeni miejskiej" pod redakcją dr Kamili Kamińskiej.  Publikacja wydana została w ramach projektu "Czuj Pracownia!" dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 

 

Katarzyna Wydra

Rocznik 1980. Ukończyłam historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz podyplomowo dziennikarstwo w Wyższej Szkole Europejskiej im. Ks. J. Tischnera w Krakowie. Od 2007 roku współtworzę studio projektów kulturalnych Plenerownia, zajmując się m.in. edukacją kulturalną, tłumaczeniem książek, opracowywaniem wydawnictw, dokumentacją i upowszechnianiem dziedzictwa kulturalnego. Od czasu do czasu pisuję reportaże, współpracując m.in. z Tygodnikiem Powszechnym.

re:Utopie

Projekt re:Utopie prowadzony jest we współpracy z lokalnymi społecznościami mieszkającymi na warszawskich osiedlach zaprojektowanych jako część myślenia utopijnego o mieście (Osiedle Przyjaźń, Przyczółek Grochowski, Ursynów Północny, Mariensztat). Jego cel to rewizja założeń twórców – jak sprawdziły się one w codziennym życiu. Na podstawie faktycznych potrzeb mieszkańców artyści i architekci stworzą projekty "naprawcze" dla problemów i wyzwań tych osiedli. Ważnym komponentem będzie też udostępnienie mieszkańcom narzędzi do zmiany ich najbliższego otoczenia oraz materiał edukacyjny wydany w internecie. Projekt jest realizowany od lipca do grudnia 2015 roku w ramach stypendium MKiDN "Aktywność obywatelska".