Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą Politykę prywatności.

[ Zamknij ]

Grupy odtworzeniowe. Rekonstrukcja dziedzictwa i kultura w działaniu

 Rekonstruktorzy to pasjonaci i hobbyści, którzy w wolnym czasie odtwarzają dawne stroje, broń, technologie i działania społeczne (takie jak rytuały) oraz minione wydarzenia historyczne w zgodzie z najlepszą posiadaną wiedzą naukową. Rekonstrukcja historyczna to rodzaj aktywnego hobby zmieniającego się w styl życia, którym para się kilkadziesiąt tysięcy osób w Polsce.

Rosnąca liczba rekonstruktorów oraz wzmacniająca się z roku na rok rekonstrukcyjna infrastruktura w postaci setek imprez rekonstrukcyjnych, „sportowych” lig rekonstruktorów czy około-rekonstrukcyjnego przemysłu rękodzielniczego nakazuje myśleć o nich w kategoriach ruchu społeczno-kulturowego, mającego własne cele, własny język oraz kształtujący się, odrębny system wartości i norm.

Przeobrażenia prawa (np. w zakresie użytkowania broni palnej w Polsce), które wiążą się z coraz wyraźniejszą obecnością i coraz mocniej dostrzeganą działalnością odtworzeniową, każą przypuszczać, że jest to ruch zmierzający do przekształcenia wolontariuszy oddanych swojemu hobby w pełnoprawną grupę zawodową.

Projekt realizowany we współpracy z badaczami z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, poświęcony analizie lawinowo narastającego sposobu uczestniczenia w kulturze, jakim są różnego rodzaju grupy rekonstrukcyjne powstające spontanicznie w całej Polsce. Badacze charakteryzują uczestników tego ruchu, analizują stosunek instytucji i władz samorządowych do tego typu przedsięwzięć, ich wpływ na rozwój świadomości historycznej społeczeństwa, rozwój turystyki kulturalnej i znaczenie dla promocji regionu. Zwracają także uwagę na ekonomiczne aspekty zjawiska:

  • miejsca pracy,
  • przychody ze specyficznej działalności rzemieślniczej,
  • wpływy z turystyki.
Źródło: Obserwatorium Kultury
Liczba odsłon: 1550
15.05.2012